Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

jan
31

Aangepaste Sprila-regeling in maart weer open

Plafond en doorschuif
Ten eerste worden voor het jaar 2025 de subsidieplafonds en de openstellingsperiode vastgesteld. In totaal is € 61.452.000 beschikbaar. Aanvragen voor subsidies van minder dan € 25.000 die in 2024 zijn uitgeloot, zijn doorgeschoven naar de openstellingsperiode in 2025. Deze aanvragen hebben voorrang op nieuwe aanvragen. In het geval dat een plafond wordt bereikt op 25 maart 2025 (de eerste dag van de openstellingsperiode voor 2025), dan volgt eerst toekenning voor de aanvragen uit 2024, en wordt voor het resterende budget geloot tussen de nieuwe aanvragen.

Duopaal
De regeling bevatte subsidiebedragen voor acht categorieën laadinfrastructuur. Dit is aangepast naar negen categorieën laadinfrastructuur met de toevoeging van de categorie AC laadstations met een duopaal. Bij een duopaal bevat het laadstation twee laadpunten die gelijktijdig een vermogen vanaf 11 kW kunnen leveren.

Hoogte subsidie
Er is een nieuwe afwijzingsgrond toegevoegd waardoor subsidies onder het bedrag van € 2500 niet langer worden verstrekt. De afwijzingsgrond vervangt het minimumaantal van vier laadpunten.

Daarnaast zijn de basisbedragen aangepast. De reden voor deze aanpassing is dat de aanschafkosten voor laadinfrastructuur zijn gedaald. De subsidiabele kosten waarop de bedragen zijn gebaseerd, zijn de kosten voor de bouw, installatie, upgrade of uitbreiding van oplaadinfrastructuur. Die kosten kunnen de kosten omvatten voor de oplaadinfrastructuur zelf en daarmee verband houdende technische uitrusting, de installatie of verbetering van elektrische of andere onderdelen, met inbegrip van elektriciteitskabels en transformatoren die nodig zijn voor de aansluiting van de oplaadinfrastructuur op het net, evenals civieltechnische werken, terrein- of wegaanpassingen, installatiekosten en kosten voor het verkrijgen van de nodige vergunningen. Net als eerder is vermogen de basis voor de subsidie. Het vermogen van het laadstation wordt bepaald door het maximumvermogen van het laadpunt.

Subsidiepercentage
Er is een nieuwe bepaling toegevoegd die stelt dat de subsidie maximaal 20% of 40% van de subsidiabele kosten bedraagt. Dit subsidiepercentage is afhankelijk van de grootte van de onderneming en is gebaseerd op het toegestane steunpercentage in de algemene groepsvrijstellingsverordening (AGVV). Voor grote bedrijven is dit 20%, voor mkb-ondernemingen 40%.

Stationaire batterij
Uit een bespreking met netbeheerders en uit een analyse van ElaadNL is gebleken dat niet alle vereisten om subsidie te verlenen voor de aanschaf van een stationaire batterij noodzakelijk zijn. In de Sprila zijn daarom de volgende aanpassingen gedaan:

  • de eis dat de batterij een maximaal in- en uitgaand vermogen van 50% van het gecontracteerde transportvermogen heeft, is geschrapt;
  • de eis dat de totale opslagcapaciteit van de batterij hooguit 1.000 kWh bedraagt, is geschrapt;
  • de eis is toegevoegd dat de benodigde netcapaciteit voor de te realiseren laadstations meer dan 50% is van het maximaal beschikbare vermogen op de huidige aansluiting;
  • de eis is geschrapt dat de subsidie voor de laadinfrastructuur minimaal € 25.000 bedraagt. Wel moet het totale subsidiebedrag (laadinfrastructuur plus batterij) minimaal € 25.000 bedragen;
  • de eis van de maximale C-waarde van 0,25 is geschrapt voor OV-concessiehouders en voor laadstations met een geïntegreerde batterij. Het maximeren van de C-waarde verkleint de kans dat de batterij wordt ingezet voor andere doeleinden, zoals handelen op de energiemarkt. Bij een geïntegreerde batterij is sprake van een directe fysieke koppeling tussen laadstation en batterij, waardoor de kans dat de batterij wordt ingezet voor andere doeleinden te verwaarlozen is. Voor OV-concessiehouders is de praktijkervaring dat de batterij zo wordt geplaatst dat deze niet voor andere doeleinden kan worden ingezet.

Aanvraagperiode
De aanvraagperiode voor 2025 loopt van 25 maart 2025 tot en met 19 december 2025.

Over de regeling
Het doel van de Tijdelijke subsidieregeling zero-emissie mobiliteit is het stimuleren van activiteiten gericht op investeringen in oplaad- en tankinfrastructuur en emissievrije voertuigen ten behoeve van de overstap naar emissievrije voertuigen, teneinde de emissie van CO2 en luchtverontreinigende stoffen te verminderen.

Terug naar overzicht