Nieuws
29
Subsidieregeling voor zero-emissie trucks op de schop
Dat blijkt uit de door het ministerie gestarte internetconsultatie over de geplande wijziging van de regeling. In het kader van deze consultatie kan tot en met 25 september 2023 worden gereageerd op de wijziging en de bijbehorende toelichting.
De in 2022 geïntroduceerde regeling is bedoeld om ondernemingen en non-profitinstellingen te stimuleren tot de aanschaf van nieuwe emissieloze vrachtwagens. Met de subsidie wordt het prijsverschil tussen een emissieloze vrachtwagen en een dieselvrachtwagen kleiner. De regeling helpt daarmee om daadwerkelijk te kiezen voor een emissieloze vrachtwagen. Door de versnelde overstap op deze vrachtwagens wordt de uitstoot van broeikasgassen in de logistieke sector verminderd, aldus IenW.
Geplande wijzigingen: minder subsidie, betere verdeling
Door gewijzigde Europese regels over staatssteun moeten de subsidiepercentages en maximale subsidiebedragen naar beneden worden bijgesteld. Per vrachtauto wordt vanaf volgend jaar dus minder subsidie gegeven.
Daarnaast wil IenW de manier waarop het subsidiebudget wordt verdeeld, veranderen. Ieder bedrijf kan daardoor nog maar voor één emissieloze vrachtwagen per dag subsidie aanvragen. Dit kan zo lang er geld beschikbaar is. Hiermee moet de kans om subsidie te ontvangen voor ieder bedrijf een stuk groter worden dan in 2022 en 2023.
De definitieve versie van de gewijzigde AanZET-regeling zal naar verwachting in november 2023 gepubliceerd worden. De subsidie zal volgend jaar vervolgens van 30 januari tot en met 29 maart zijn aan te vragen.
Kijk voor meer informatie op: https://www.internetconsultatie.nl/wijziging_aanzet_2023/b1 en https://www.ttm.nl/materieel/elektrisch/minder-aanzet-subsidie-in-2024-maar-wel-betere-verdeling/155242/
Terug naar overzichtContactgegevens
InnoFunding B.V.
Nieuwe Gracht 7
2011 NB Haarlem
Mail: info@innofunding.nl