Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

jul
29

Drie onderzoeksprojecten gehonoreerd in onderzoeksprogramma Human Capital

Drie onderzoeksprojecten kunnen aan de slag met financiering uit het onderzoeksprogramma Human Capital. Het bestuur van Maatschappij- en Gedragswetenschappen (MaGW) van NWO heeft in totaal € 1,6 miljoen toegekend aan de drie voorstellen. Human Capital is het geheel van competenties, kennis, sociale en persoonlijke vaardigheden van werknemers. Het onderzoeksprogramma beoogt tot nieuwe kennis te komen om de organisatie van Human Capital in bedrijven en instellingen te versterken.

Er waren acht aanvragen behandeld en drie hiervan zijn uiteindelijk gehonoreerd. Het onderzoek wordt gedaan door een consortium van wetenschappers en partners die bijdragen aan de uitvoering en financiering van het onderzoek. Intentieverklaringen konden tot en met 25 juni 2013 worden ingediend. De deadline voor onderzoeksvoorstellen was 28 augustus 2013. Bovenop het bedrag van € 1,6 miljoen investeren de deelnemende private en publieke organisaties in totaal € 900.000 en stelt TNO onderzoekscapaciteit beschikbaar.

De drie gehonoreerde voorstellen zijn de volgende:
• Intrapreneurship - Enabling Talent for Innovation - Hoofdaanvrager: Prof. dr. Erik Stam (Universiteit Utrecht);
• Innovating Human Resource Management for Employee-Driven Innovation - Hoofdaanvrager: dr. Tanya Bondarouk (Universiteit Twente);
• New Ways of Working and Human Capital Development - Hoofdaanvrager: Prof. dr. Marleen Huysman (Vrije Universiteit).

Momenteel wordt gewerkt aan een vervolgonderzoeksprogramma op het gebied van de roadmap van Human Capital. Dit zal zich richten op de vraag hoe het onderwijs in kan spelen op de veranderende behoeftes op de arbeidsmarkt. Het programma wordt opgezet in samenwerking met het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek en sluit aan op de Human Capital Agenda van de Creatieve Industrie. Naar verwachting verschijnt in oktober van dit jaar deze tweede call for proposals. Deze zal zich focussen op de ontwikkeling van 21e eeuwse vaardigheden.

Terug naar overzicht