Nieuws
28
Activiteitenperiode subsidie begaafde leerlingen po en vo met jaar verlengd
Minister Wiersma (Primair en Voortgezet Onderwijs) heeft de Tweede Kamer per brief geïnformeerd over de voortgang met betrekking tot de Regeling subsidie begaafde leerlingen po en vo (BLPOVO).
Effect corona
Op grond van de subsidieregeling wordt subsidie verstrekt in de kalenderjaren 2019 tot en met 2022, waarmee tot en met het schooljaar 2022-2023 de subsidieactiviteiten worden uitgevoerd. Elk samenwerkingsverband heeft een subsidieplan opgesteld, waarin de geplande activiteiten zijn beschreven. In de meeste regio’s is het gelukt om veel van de activiteiten (soms in aangepaste vorm of frequentie) uit te voeren. Echter, geen van de samenwerkingsverbanden geeft aan dat corona géén impact heeft gehad op de uitvoering van het subsidieplan. De samenwerkingsverbanden die nog in de voorbereidende fase zijn, geven aan relatief veel last van de impact van corona te hebben gehad. Daarom is besloten om de activiteitenperiode van de subsidieregeling met een jaar te verlengen, zodat alle samenwerkingsverbanden de kans krijgen om de middelen zoals gepland te besteden en een passend aanbod voor hoogbegaafde leerlingen in hun regio te realiseren.
Onderzoeken
In het monitoronderzoek (2019-2023) brengt onderzoeksbureau Oberon samen met de Universiteit Utrecht en het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek (CBO) de besteding van de subsidiemiddelen in kaart. Het monitoronderzoek beschrijft de resultaten van de meting over het schooljaar 2020-2021, waar de focus lag op de realisatie van de plannen en de voortgang op de subsidiedoelen. Hiervoor zijn de samenwerkingsverbanden die subsidie ontvangen voor de tweede keer bevraagd door de onderzoekers en is door hen voor het eerst ook een vragenlijst bij de scholen uitgezet. In vergelijking met de meting van vorig schooljaar zijn veel samenwerkingsverbanden van de voorbereiding overgegaan naar de uitvoering van subsidieactiviteiten. Het grootste deel van de samenwerkingsverbanden is in het voorjaar van 2021 aan het uitvoeren (70%), een minderheid is in de opstartende fase (21%) en een zeer klein deel in de voorbereidende fase (3%).
In het voorjaar van 2021 blijkt dat er steeds meer kennisdeling- en professionaliseringsactiviteiten op het gebied van (hoog)begaafdheid worden georganiseerd, zoals lerende netwerken, intervisie en scholing. Ook worden er meer activiteiten rondom beleid en samenwerking uitgevoerd. Er zijn volgens de samenwerkingsverbanden veel verschillende activiteiten voor (hoog)begaafde leerlingen. In vergelijking met de eerste meting van het monitoronderzoek zien samenwerkingsverbanden meer kennis, kennisdeling, passend onderwijs- en ondersteuningsaanbod en samenwerking rondom (hoog)begaafdheid in hun regio.
Naast het monitoronderzoek wordt een impactonderzoek IMpact of Activities in Gifted Education (IMAGE) uitgevoerd door een groot consortium onder leiding van het expertisecentrum Radboud Talent in Ontwikkeling (RATiO) van de Radboud Universiteit. Het doel van IMAGE is het in kaart brengen van de impact van de activiteiten die uitgevoerd worden om het onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen te verbeteren (zie website van IMAGE). Ook uit het impactonderzoek blijkt dat de doelen, doelgroepen en de activiteiten divers zijn.
Zie voor de kamerbrief: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2022/02/25/voortgang-regeling-subsidie-begaafde-leerlingen-po-en-vo-en-onderzoeken
Contactgegevens
InnoFunding B.V.
Nieuwe Gracht 7
2011 NB Haarlem
Mail: info@innofunding.nl