Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

feb
28

Veel vraag naar voorbereidingssubsidie voor sanering verkeerslawaai

Er zijn dit jaar bijzonder veel aanvragen ingediend voor voorbereidingssubsidies in het kader van de Subsidieregeling sanering verkeerslawaai (SSV).

Het Bureau sanering verkeerslawaai (BSV) heeft dit jaar tot en met de sluitingsdatum (31 januari 2020) maar liefst 196 aanvragen ontvangen, driemaal zoveel als in voorgaande jaren. Dat er zoveel aanvragen zijn ingediend komt met name omdat 2020 het laatste jaar is dat dergelijke voorbereidingssubsidies kunnen worden aangevraagd, omdat volgend jaar de Omgevingswet van kracht wordt.

Veel gemeenten hebben volgens het BSV dan ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om voor een groot deel van hun resterende saneringsvoorraad subsidie aan te vragen. Alle aanvragen samen bevatten maar liefst bijna 70.000 woningen.

Gezien de hoeveelheid aanvragen is het maar zeer de vraag of het BSV alle aanvragen kan honoreren. De beschikbare middelen zijn immers niet onbeperkt en er moeten ook middelen worden gereserveerd voor de sanering Omgevingswet.

Momenteel toetst het BSV alle aanvragen en maakt het een inschatting van de uitvoeringskosten die met de aanvraag gemoeid zijn. Dit proces zal nog wel enige tijd vergen. Het BSV hoopt uiteindelijk op de zogeheten Saneringsdag in juni te kunnen vertellen welke aanvragen voor subsidie in aanmerking komen.

Zie ook: https://www.bureausaneringverkeerslawaai.nl/

Over de regeling
Het doel van de Subsidieregeling sanering verkeerslawaai is het beperken van de geluidsbelasting vanwege wegen en spoorwegen aan woningen, andere geluidsgevoelige gebouwen en geluidsgevoelige terreinen dan wel het beperken van het geluidsniveau binnen woningen of andere geluidsgevoelige gebouwen.

De regeling is bedoeld voor (samenwerkingsverbanden van) gemeenten. Er kan op aanvraag ook subsidie worden verleend aan Rijkswaterstaat, een spoorwegexploitant of provincie.

Terug naar overzicht