Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

sep
27

Subsidie sanering verkeerslawaai nu ook gericht op 30 km-wegen

Er is een wijziging van de Subsidieregeling sanering verkeerslawaai (SSV) gepubliceerd.

Aanleiding voor de wijziging is de ontwikkeling dat een verkeerssnelheid binnen de bebouwde kom van 30 km/u het leidende principe wordt. Zonder deze wijziging zouden veel woningen niet meer in aanmerking komen voor subsidie voor geluidwerende maatregelen, terwijl de binnenwaarde voor geluid in de woning wel wordt overschreden.

Onder de Wet geluidhinder (Wgh) hebben wegen waar een maximumsnelheid geldt van 30 km/u, geen geluidzone. Voor woningen en andere geluidgevoelige gebouwen die niet in een zone liggen, kunnen geen hogere waarden worden vastgesteld. En alleen als hogere waarden worden vastgesteld, moet het geluidniveau in de woning worden onderzocht om te bepalen of geluidwerende maatregelen nodig zijn.

De subsidieregeling was voorheen alleen van toepassing op maatregelen die zijn opgenomen in een besluit met hogere waarden en maatregelen op grond van artikel 90, vijfde lid, van de Wgh. Gebouwen bij wegen met een maximumsnelheid van 30 km/u kwamen dus niet in aanmerking voor een subsidie.

Over de regeling
Het doel van de regeling is het beperken van de geluidsbelasting vanwege wegen en spoorwegen aan woningen, gebouwen en terreinen dan wel het beperken van het geluidsniveau binnen woningen of gebouwen.

Terug naar overzicht