Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

nov
26

TKI-toeslag gewijzigd

Minister Henk Kamp van Economische Zaken heeft in de Staatscourant een wijziging gepubliceerd van de TKI-toeslag. De wijziging heeft betrekking op de private bijdragen voor de programmatoeslag, de omvang van de private bijdragen in geval van TKI-relevante onderzoeksopdrachten, de private bijdragen van de Algemeen nut beogende instellingen (ANBI’s) en de private bijdragen bij de inzet van de TKI-toeslag.

De aanpassingen worden hieronder toegelicht:

Private bijdragen programmatoeslag
De grondslag van de TKI-toeslag was tot en met dit jaar gebaseerd op de private bijdragen die in het jaar van aanvraag aan de onderzoeksorganisaties verschuldigd zouden worden. Het ging met andere woorden om de te verwachten private bijdragen aan een onderzoeksorganisatie. In overleg is besloten dat de TKI-toeslag in het vervolg gebaseerd wordt op de private bijdragen die zijn verkregen in het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarop de aanvraag ziet. De grondslag voor de programmatoeslag in 2015 is dus gebaseerd op de private bijdragen in 2014. De reden voor de wijziging is dat de schatting van de verwachte bijdrage nogal kon afwijken van de uiteindelijk gerealiseerde private bijdragen in dat jaar. De aan het begin van het jaar toegezegde TKI-toeslag kon dan naar beneden toe worden bijgesteld op basis van de definitief gerealiseerde private bijdragen. Dit gaf onzekerheid bij de TKI’s over de uiteindelijk te vervangen toeslag. Zowel voor de TKI’s als voor de betrokken bedrijven en onderzoeksorganisaties was dit geen wenselijke situatie. TKI's moesten bovendien twee keer informatie aanleveren, namelijk over de verwachte bijdragen en nog een keer over de gerealiseerde bijdragen.

Private bijdragen TKI-relevante-onderzoeksopdrachten
De private bijdragen aan TKI-relevante onderzoeksopdrachten tellen mee tot maximaal 40% van de totale private bijdragen die zijn gerealiseerd in het kalenderjaar dat aan de aanvraag is voorafgegaan. Het kan gaan om private bijdragen voor zowel de programmatoeslag als voor de projecttoeslag. Tot nu toe ging het om 40% van de programmatoeslag per aanvraag. Door deze wijziging wordt het nu eenvoudiger om bij de aanvraag van de TKI-toeslag in een keer aan de hand van de totale gerealiseerde private bijdragen aan publiek-private samenwerking te bepalen hoe groot de omvang is van de private bijdragen aan TKI-relevante onderzoeksopdrachten die kan meetellen voor het bepalen van de uiteindelijke hoogte van de TKI-toeslag.

Private bijdragen van de Algemeen nut beogende instellingen (ANBI's)
In plaats van een maximum van € 8 miljoen per topsector, is er gekozen voor een plafond voor alle topsectoren gezamenlijk van € 75 miljoen. Het totale plafond blijft hiermee ongeveer gelijk aan het eerdere plafond, maar de individuele topsectoren hebben zo meer ruimte om ANBI-bijdragen aan onderzoeksorganisaties mee te tellen voor de TKI-toeslag.

Verplichte private bijdrage bij de inzet van TKI-toeslag
De prikkel tot private financiering ligt ten grondslag aan de systematiek van de TKI-toeslag. Hoe meer private bijdragen aan publiek private samenwerkingsprojecten, hoe meer toeslag kan worden verkregen. Bij de inzet van de TKI-toeslag worden in de Regeling nationale EZ-subsidies (RNES) niet langer aanvullende verplichtingen gesteld aan het aandeel private financiering in publiek private samenwerkingsprojecten.

De wijziging treedt 1 januari 2015 in werking. De openstellingsregeling zal apart nog worden gepubliceerd. Het is de bedoeling dat de TKI-toeslag in januari 2015 open gaat.

Terug naar overzicht