Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

apr
26

€ 85 miljoen voor verduurzamen en versterken maritieme sector

De subsidieregeling is onderdeel van de toekenning van de Nationaal Groeifonds (NGF) aanvraag van het Maritiem Masterplan. Het doel van het Maritiem Masterplan is om betrouwbare, concurrerende en modulaire klimaatneutrale schepen te ontwikkelen, te bouwen en te gebruiken in een cyclische Nederlandse maritieme innovatieketen. Het plan versnelt de mondiale energietransitie, vergroot de Europese open strategische autonomie, beschermt de nationale veiligheidsbelangen en versterkt de Nederlandse economie.

Aanvragen kunnen worden ingediend door samenwerkingsverbanden van minimaal twee niet aan elkaar verbonden ondernemingen. De penvoerder van een samenwerkingsverband is een Nederlandse onderneming.

Subsidie kan worden verstrekt voor O&D-projecten (onderzoek- en demonstratieprojecten). Een O&D-project is een samenhangend geheel van activiteiten van ontwerp, ontwikkeling en demonstratie van een technologie aan boord van het schip, bestaande uit experimentele ontwikkeling, eventueel aangevuld met industrieel onderzoek, door minimaal twee ondernemingen en daarnaast eventueel bestaande uit niet-economisch industrieel onderzoek of experimentele ontwikkeling door één of meer onderzoeksorganisaties dat onafhankelijk wordt uitgevoerd met het oog op meer kennis en een beter inzicht, gericht op het verduurzamen en versterken van de maritieme sector.

De activiteiten die in het kader van het O&D-project subsidie ontvangen moeten passen binnen de doelstellingen en kaders van het Maritiem Masterplan en vallen onder een van de volgende energielijnen (verder omschreven in bijlage 1 van de regeling):

  • Energielijn waterstof. De doelstellingen van deze energielijn zijn:
    • technologie verder ontwikkelen naar een hoger Technology Readiness Level (TRL) en System Readiness Level (SRL) van motor- en brandstofceltechnologie, voor alle vereiste vermogens in een (modulair) energiesysteem;
    • onderzoek doorlopen om te leren wat nodig is in het ontwerp van de schepen om de technologieën op een veilige manier te integreren – dit maakt de weg vrij voor meer schepen in de toekomst, doordat duidelijk wordt hoe deze schepen veilig gebouwd moeten worden en wat de mogelijkheden zijn; en
    • technologieën demonstreren aan boord van schepen tijdens de daadwerkelijke vaart en operatie om aan te tonen dat waterstof veilig kan worden ingezet en commercieel worden gebruikt. Hierbij wordt rekening gehouden met de verschillende eindmarkten, vanwege de verschillende operationele en economische eisen en verschillende regels en risico's omtrent certificering.
  • Energielijn methanol. De doelstellingen van deze energielijn zijn:
    • technologie verder ontwikkelen naar een hoger TRL en SRL van motor- en brandstofceltechnologie, voor alle vereiste vermogens in een (modulair) energiesysteem;
    • demonstreren van een veilig en betrouwbaar ontwerp van het brandstof- en veiligheidssysteem (onder andere bunkers, kofferdam, leidingen, ontluchting en besturingssysteem);
    • aantonen van betrouwbare en concurrerende exploitatie van schepen op methanol, onder andere gericht op technische en veiligheidsaspecten en op financiële haalbaarheid;
    • de wijze waarop toelevering van methanol aan het schip geregeld is.
  • Energielijn Carbon Capture gekoppeld aan een LNG aandrijflijn. De doelstellingen van deze energielijn zijn:
    • ontwikkeling van het Carbon Capture systeem tot een product, bestaande uit de volgende onderdelen: Carbon Capture technologie; Methaanslip-mitigatietechnologie; NOx-mitigatietechnologie; en CO2-tanks en appendages;
    • ondersteunend hieraan ontwikkelen van standaarden, innovatieve business cases, infrastructuur en digitale industrialisatie van het ontwerp- en bouwproces, resulterend in een schaalbaar ontwerp voor nieuwbouw en retrofitschepen.

Voor 2024 is in totaal € 85 miljoen beschikbaar, waarvan € 40 miljoen voor Energielijn waterstof, € 25 miljoen voor Energielijn methanol en € 20 miljoen voor Energielijn Carbon Capture gekoppeld aan een LNG aandrijflijn.

De subsidie bedraagt ten hoogste 50% van de subsidiabele kosten (industrieel onderzoek door een onderneming), 25% van de subsidiabele kosten (experimentele ontwikkeling door een onderneming) en 100% van de subsidiabele kosten (niet-economisch industrieel onderzoek of experimentele ontwikkeling door een onderzoeksorganisatie). Deze percentages worden verhoogd met 10 procentpunten voor middelgrote ondernemingen en met 20 procentpunten voor kleine ondernemingen en 15 procentpunten, indien voldaan wordt aan ten minste één van de voorwaarden, bedoeld in artikel 25, zesde lid, onderdeel b, van de algemene groepsvrijstellingsverordening. De subsidie bedraagt ten hoogste € 15 miljoen per project.

Van de totaal verleende subsidie aan het project bestaat ten hoogste 25% uit subsidiëring van meerkosten brandstof en ten hoogste 25% (met een maximum van € 2 miljoen) uit subsidiëring van kosten om de voor demonstratie noodzakelijke infrastructuur aan te leggen. Verder bestaat ten hoogste 25% van de totaal verleende subsidie aan het project uit niet-economisch industrieel onderzoek of experimentele ontwikkeling door een onderzoeksorganisatie.

Aanvragen kunnen van 11 juni 2024 tot en met 1 oktober 2024 worden ingediend bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). De aanvragen worden gerangschikt. 

Terug naar overzicht