Nieuws
25
Conceptversie nieuwe regeling zero-emissie mobiliteit
Het doel van de al meermaals aangekondigde nieuwe regeling voor zero-emissie mobiliteit is het stimuleren van activiteiten gericht op investeringen in laad- en tankinfrastructuur en emissievrije voertuigen. Dit ten behoeve van de overstap naar emissievrije voertuigen, om zo de emissie van CO2 en luchtverontreinigende stoffen te verminderen.
De nu bekendgemaakte conceptversie van de regeling bestaat uit de volgende hoofdstukken en paragrafen:
- Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen;
- Hoofdstuk 2 Zero-emissie mobiliteit:
- Paragraaf 2.1 Waterstof in mobiliteit;
- Paragraaf 2.2 Publieke laadinfrastructuur zwaar vervoer [gereserveerd];
- Paragraaf 2.3 Private laadinfrastructuur elektrische voertuigen [gereserveerd].
Vooralsnog is dus alleen invulling gegeven aan de algemene bepalingen én het onderdeel 'Waterstof in mobiliteit'. Dit laatste onderdeel is gericht op het stimuleren van investeringen in waterstoftankstations en emissievrije waterstofvoertuigen voor wegvervoer.
Paragraaf 2.1 Waterstof in mobiliteit
Op basis van deze paragraaf kan subsidie worden aangevraagd door de penvoerder van een samenwerkingsverband van ondernemingen. Tot het samenwerkingsverband behoren ten minste een exploitant van een waterstoftankstation en een onderneming die actief is in transport of logistiek.
Subsidie kan worden aangevraagd voor projecten gericht op:
- de investering in de aanleg of opwaardering van een waterstoftankstation dat geschikt is of wordt voor zwaar wegvervoer, in combinatie met:
- de aanschaf van één of meerdere nieuwe emissievrije lichte of zware waterstofvoertuigen; of
- retrofitting van één of meerdere vervoermiddelen, waardoor deze als emissievrije lichte of zware waterstofvoertuigen kwalificeren.
De subsidie voor de investering in de aanleg of opwaardering van een waterstoftankstation dat geschikt is of wordt voor zwaar wegvervoer, bedraagt maximaal 40% van de in aanmerking komende kosten, tot een maximum van € 2.000.000.
De subsidie voor de aanschaf van één of meerdere nieuwe emissievrije waterstofvoertuigen, of voor de retrofitting van één of meerdere vervoermiddelen, waardoor deze als emissievrij lichte of zware waterstofvoertuigen kwalificeren, bedraagt maximaal 80% van de in aanmerking komende kosten, tot een maximum van € 3.000.000 per aanvraag en een specifiek maximum per voertuigcategorie.
Aanvragen kunnen van 5 maart 2024 tot en met 16 april 2024, van 4 maart 2025 tot en met 15 april 2025, en van 3 maart 2026 tot en met 15 april 2026 worden ingediend bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Aanvragen worden gerangschikt met behulp van diverse criteria, waarna subsidie wordt toegekend in volgorde van rangschikking. Voor 2024 tot en met 2026 is in totaal € 150 miljoen te verdelen voor Paragraaf 2.1.
Internetconsultatie
Geïnteresseerden kunnen tot en met 23 oktober 2023 reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. Pas na de consultatie zal de regeling definitief worden vastgesteld.
Kijk voor meer informatie op: https://www.internetconsultatie.nl/subsidieregeling_waterstof_in_mobiliteit/b1 en https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2023/09/25/kabinet-maakt-meters-met-waterstof
Terug naar overzichtContactgegevens
InnoFunding B.V.
Nieuwe Gracht 7
2011 NB Haarlem
Mail: info@innofunding.nl