Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

dec
24

Budget voor open en online onderwijs flink overvraagd

Voor de 15 december 2021 gesloten laatste ronde van de Regeling open en online hoger onderwijs 2018-2022 (ROOHO18) is € 1,4 miljoen subsidie beschikbaar. Er zijn echter 31 voorstellen ingediend, die opgeteld € 3,3 miljoen aanvragen.

Er moet dus een selectie worden gemaakt: in mei 2022 wordt bekend welke voorstellen de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) honoreert. Dat meldt SURF.

Online onderwijs
Voor de pijler online onderwijs zijn achttien aanvragen ingediend door vijf hogescholen en acht universiteiten. In deze pijler worden instellingen uitgedaagd onderwijs te verrijken met online onderwijsvormen en het onderwijs te herontwerpen met de mogelijkheden die online en blended onderwijs biedt. Het jaarthema is 'De optimale blend'.

Open leermaterialen
In de pijler Open leermaterialen hebben zeven universiteiten en twee hogescholen een aanvraag ingediend, waarbij bij de meeste projecten drie samenwerkingspartners betrokken zijn. Deze pijler is gericht op het delen en hergebruiken van open leermaterialen in 'vakcommunities'. De regeling stimuleert instellingen om gezamenlijk kwalitatief hoogwaardige collecties van open leermaterialen verder op te bouwen en te gebruiken.

Selectieprocedure
De beoordelingscommissie onder verantwoordelijkheid van de Wetenschappelijk Technische Raad van SURF maakt een voorselectie van de projecten. Begin februari 2022 worden de indieners van de 21 best beoordeelde aanvragen uitgenodigd hun voorstel persoonlijk toe te lichten. Uiterlijk 1 mei 2022 neemt de minister van OCW een besluit over de financiering op basis van de voordracht van de beoordelingscommissie.

Zie ook: https://www.surf.nl/nieuws/31-aanvragen-voor-laatste-ronde-stimuleringsregeling-open-en-online-onderwijs

Over de regeling
Het doel van de regeling is het stimuleren dat hogescholen en universiteiten actief kunnen experimenteren met vormen van online onderwijs en met het delen en hergebruiken van open leermateriaal. Zo kan er ervaring worden opgedaan met dit type onderwijs in de Nederlandse context, kan er geleerd worden van de resultaten en kan een cultuuromslag in gang gezet worden gericht op het delen en hergebruiken van open leermateriaal.

Terug naar overzicht