Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

sep
24

Voorstel voor JTI Shift2Rail verwacht

In juli 2012 presenteerde de koepelorganisatie van de Europese spoorweg industrie (UNIFE) een voorstel voor dit JTI. JTI Shift2Rail wordt gezien als een belangrijk middel om de Single European Railway Area (SERA) te realiseren. In juni van 2013 heeft de Commissie het voorstel groen licht gegeven, waarna er een impact assessment volgde. In oktober wordt er een voorstel voor een verordening verwacht. Het Europees Parlement (EP) zal daarover haar mening geven en de lidstaten zullen via de Concurrentieraad het voorstel moeten goedkeuren. De schatting is dat het budget van de JTI circa € 1 miljard zal bedragen. Welk deel daarvan uit Horizon 2020 zal komen is nog onduidelijk. Het consortium wil graag in 2014 met Shift2Rail van start gaan.

KP7 voorziet in de oprichting van zogenaamde Joint Technology Initiatives (JTI's). Een JTI is een samenwerkingsvorm van publieke en private partijen die over de landsgrenzen heen een onderzoeksprogramma uitvoeren; industrie, nationale overheden en Brussel werken hierin dus samen. JTI's krijgen subsidie van de Europese Commissie (EC) en soms ook van de nationale overheden. Inmiddels zijn er verschillende JTI's opgericht. Het is mogelijk dat er tijdens de looptijd van KP7 nieuwe JTI's bijkomen.

JTI's worden opgezet op tereinen die voor Europa in economisch en politiek opzicht van strategisch belang zijn. JTI's vloeien voort uit de European Technology Platforms (ETP's). Deze ETP's stellen op een bepaald technologisch gebied onderzoeksagenda's samen. JTI's werken aan de uitvoering ervan.

Binnen een JTI neemt de industrie het voortouw. De onderzoeksagenda is daardoor beter afgestemd op de kennisvraag van het bedrijfsleven. JTI's organiseren zelf hun calls. De deelname aan projecten staat in principe voor elke organisatie open die zich bezighoudt met wetenschappelijk onderzoek, technologische ontwikkeling en innovatie.

Terug naar overzicht