Nieuws
24
DKTI-regeling flink uitgebreid en opnieuw opengesteld
De Subsidieregeling Demonstratie Klimaattechnologieën en -innovaties in transport (DKTI) is aangepast en opnieuw opengesteld.
Deze tweede openstelling van de regeling werd eerder al aangekondigd. Belangrijkste aanpassing is dat de focus niet langer uitsluitend zal liggen op voertuigen voor vervoer van goederen over de weg. Daarom is de regeling uitgebreid naar een aantal andere categorieën vervoermiddelen, waaronder vaartuigen.
Nieuwe categorieën vervoermiddelen
De volgende categorieën emissiearme vervoermiddelen zijn toegevoegd:
- bussen M3: in het kader van de zero emissie ambitie voor bussen, kunnen projecten worden ingediend die betrekking hebben op emissiearme bussen in de categorie M3, door bedrijven ontwikkeld of aangeschaft ten behoeve van demonstratie binnen proeftuinen. Hiermee wordt beoogd de verdere uitrol van een schone busvloot te versnellen;
- light Electric Vehicles L1 en L2: in het kader van de uitfasering van vervuilende brommers en scooters worden vlooteigenaren gestimuleerd met schone alternatieven aan de slag te gaan. Vlooteigenaren zijn bedrijven of instellingen met meerdere voertuigen die voor 100% van de tijd worden ingezet ter uitvoering en/of ondersteuning van het uitoefenen van de hoofdactiviteit van het bedrijf of instelling;
- mobiele machines: in het kader van de zero emissie ambitie vastgelegd in de Green Deal Het nieuwe draaien, vallen ook mobiele machines nu onder de regeling;
- vaartuigen: in lijn met plannen om de scheepvaart te verduurzamen, is een nieuwe categorie opgenomen om de transitie naar emissiearm varen te versnellen. Het gaat hierbij vooralsnog om beroepsgoederenvervoer over binnenwateren en short sea shipping;
- luchthaven gebonden voertuigen: vooruitlopend op verdere plannen om de luchtvaart te verduurzamen, zullen via de wijzigingsregeling DKTI innovaties en demonstraties mogelijk worden gemaakt, om te beginnen ten behoeve van de ontwikkeling en toepassing van emissiearme mobiele machines voor gebruik op luchthaventerreinen. Beoogd wordt om door de inzet van dit soort voertuigen, bewegingen op luchthavens te verminderen dan wel uitstootvrij te maken;
- infrastructuur: bij waterstof is de regionale inperking uit de regeling DKTI komen te vervallen, om investeerders de ruimte te geven zelf te bepalen op welke locatie zij potentie in de markt zien.
Wijzigingen binnen projecttypen
Bij de projecttypen zijn de mogelijkheden voor haalbaarheidsstudies verruimd. Alle categorieën emissiearme vervoermiddelen komen nu in aanmerking. Hiermee wordt beoogd consortia en ideevorming voor projecten in toekomstige tranches van DKTI te faciliteren. Voortaan zullen de haalbaarheidsstudies op volgorde van binnenkomst worden beoordeeld om een snellere afhandeling van deze projecten te waarborgen.
Voor projecten innovatiecluster is het nu mogelijk om projecten met een maximale looptijd van één jaar aan te vragen, dit was twee jaar.
Beoordelingscriteria
Bij de onderdelen excellentie, impact en uitvoering, worden geen nieuwe criteria opgenomen. Wel wordt aan de adviescommissie meegegeven om bij het scoren op aspecten als doelstelling, kwaliteit en vervolgpotentieel, nadrukkelijk te letten op een aantal aspecten, die een efficiënte en tijdige uitvoering van projecten bevorderen, waaronder de status van de benodigde vergunningen bij het onderdeel excellentie, de mate van aansluiting bij doelstellingen uit vigerende IenW convenanten/green deals en de mate van aansluiting op vigerende lokale plannen bij het onderdeel impact, waarbij bijvoorbeeld gedacht kan worden aan de inbedding in al bestaande gemeentelijke of provinciale plannen.
Maximale percentages en bedragen
De maximale percentages en bedragen voor alle onderdelen van de regeling zijn nu:
Artikel Algemene groepsvrijstellingsverordening | Maximum percentage | Verhoging Middelgrote onderneming | Verhoging kleine onderneming | Overige verhoging1 | Maximum bedrag | |
Cofinanciering | Artikel 56, zesde lid, 56 ter, vierde lid, of 56 quater, vierde lid | 90% | – | – | – | De in aanmerking komende kosten min de exploitatiewinst, tot € 1 miljoen |
Cofinanciering van infrastructuurvoorziening met lokale productie | Artikel 56, zesde lid | 90% | – | – | – | De in aanmerking komende kosten min de exploitatiewinst tot € 1.620.000 |
Innovatiecluster | Artikel 27, zesde en negende lid | 50% | – | – | – | € 150.000 |
Experimentele ontwikkeling | Artikel 25, vijfde lid, onder c en zesde lid | 25% | +10% | +20% | +15% | € 500.000 behalve voor voertuigen met voertuigkwalificaties L1 of L2 maximaal € 150.000 |
Haalbaarheidsstudie | Artikel 25, vijfde lid, onder d en zevende lid | 50% | +10% | +20% | – | € 50.000 |
Proeftuin | – | – | – | – | – | Voor vervoermiddelen met voertuigkwalificaties N1, N2, N3, M2 of M3, per project: € 2 miljoen |
Onderdeel: experimentele ontwikkeling | Artikel 25, vijfde lid, onder c en zesde lid | 25% | +10% | +20% | +15% | |
Onderdeel: investering lokale infrastructuur voorziening | Artikel 56, zesde lid | – | – | – | – | De in aanmerking komende kosten min de exploitatiewinst, tot € 1 miljoen |
Onderdeel: investering milieubescherming | Artikel 36, zesde en zevende lid | 40% | +10% | +20% | – | – |
Proeftuin | – | – | – | – | – | Voor vervoermiddelen met voertuig-Kwalificatie L1 of L2, per project: € 150.000 |
Onderdeel: experimentele ontwikkeling | Artikel 25, vijfde lid, onder c en zesde lid | 25% | +10% | +20% | +15% | |
Onderdeel: investering lokale infrastructuur voorziening | Artikel 56, zesde lid | – | – | – | – | De in aanmerking komende kosten min de exploitatiewinst, tot € 75.000 |
Onderdeel: investering milieubescherming | Artikel 36, zesde en zevende lid | 40% | +10% | +20% | – | – |
Proeftuin | – | – | – | – | – | Voor voertuigen voor gebruik op luchthaventerreinen, per project: € 1 miljoen |
Onderdeel: experimentele ontwikkeling | Artikel 25, vijfde lid, onder c en zesde lid | 25% | +10% | +20% | +15% | |
Onderdeel: steun voor regionale luchthavens | Artikel 56 bis, elfde lid | – | – | – | – | De in aanmerking komende kosten min de exploitatiewinst, tot € 500.000 |
Onderdeel: investering milieubescherming | Artikel 36, zesde en zevende lid | 40% | +10% | +20% | – | – |
Proeftuin | – | – | – | – | – | Voor emissiearme mobiele machines, per project: € 1 miljoen |
Onderdeel: experimentele ontwikkeling | Artikel 25, vijfde lid, onder c en zesde lid | 25% | +10% | +20% | +15% | |
Onderdeel: investering lokale infrastructuur voorziening | Artikel 56, zesde lid | – | – | – | – | De in aanmerking komende kosten min de exploitatiewinst, tot € 500.000 |
Onderdeel: investering milieubescherming | Artikel 36, zesde en zevende lid | 40% | +10% | +20% | – | – |
Proeftuin | – | – | – | – | – | Voor emissiearme vaartuigen, per project: € 2 miljoen |
Onderdeel: experimentele ontwikkeling | Artikel 25, vijfde lid, onder c en zesde lid | 25% | +10% | +20% | +15% | |
Onderdeel: steun voor havens | Artikel 56 ter, vierde lid, of 56 quater, vierde lid | – | – | – | – | De in aanmerking komende kosten min de exploitatiewinst, tot € 1 miljoen |
Onderdeel: investering milieubescherming | Artikel 36, zesde en zevende lid | 40% | +10% | +20% | – | – |
Aanvraagperiode en plafond
De subsidieplafonds voor 2019 bedragen:
- Project cofinanciering: € 7 miljoen;
- Project innovatiecluster: € 450.000;
- Project experimentele ontwikkeling en Project proeftuin:
- vervoermiddelen met de voertuigkwalificaties N1, N2 of N3: € 10,7 miljoen;
- vervoermiddelen met de voertuigkwalificaties M2 of M3: € 4 miljoen;
- vervoermiddelen met de voertuigkwalificaties L1 of L2: € 900.000;
- voertuigen voor gebruik op luchthaventerreinen: € 1 miljoen;
- emissiearme mobiele machines: € 1 miljoen;
- emissiearme vaartuigen: € 4 miljoen.
- Project haalbaarheidsstudie gericht op de alternatieve brandstoffen waterstof, biobrandstof en elektriciteit: € 150.000.
De volgende aanvraagperioden zijn vastgesteld:
- project experimentele ontwikkeling en project proeftuin: 25 april 2019 tot en met 19 juni 2019, 17.00 uur;
- project cofinanciering, project innovatiecluster en project haalbaarheidsstudie: 25 april 2019 tot en met 4 september 2019, 17.00 uur.
Over de regeling
Het doel van de Subsidieregeling Demonstratie Klimaattechnologieën en -innovaties in transport is het ondersteunen van projecten gericht op technologie- en innovatieontwikkeling in de pre-commerciële fase, die een bijdrage leveren aan het bereiken van een reductie van met name de emissie van CO2, alsmede de emissies van NOx, fijnstof en geluid, in de sector mobiliteit en transport door het gebruik van vervoermiddelen die in hun energiebehoefte worden voorzien door alternatieve brandstoffen.
Contactgegevens
InnoFunding B.V.
Nieuwe Gracht 7
2011 NB Haarlem
Mail: info@innofunding.nl