Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

mrt
24

Regeling schoon en emissieloos bouwmaterieel gepubliceerd

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft de Subsidieregeling schoon en emissieloos bouwmaterieel (SSEB) gepubliceerd.

Het doel van deze nieuwe regeling is om de stikstofuitstoot van bouwmaterieel (bouwwerktuigen, hulpfuncties, bouwvoertuigen en zeegaande bouwvaartuigen) te reduceren op een wijze die tevens zoveel mogelijk bijdraagt aan de doelstellingen van het Klimaatakkoord en het Schone Lucht Akkoord. De regeling moet helpen om de markt voor emissieloze mobiele werktuigen, bouwvoertuigen en zeegaande bouwvaartuigen verder tot wasdom te laten komen.

Drie subsidiesporen
De regeling bevat drie verschillende subsidiesporen:

  • Aanschafsubsidie (Hoofdstuk 2): subsidie voor de aanschaf van nieuwe emissieloze bouwmachines die gebruikt worden in de bouw, inclusief het ombouwen van nieuwe machines vóór aflevering aan de gebruiker;
  • Retrofitsubsidie (Hoofdstuk 3): subsidie voor bestaand bouwmaterieel dat omgebouwd wordt naar emissieloos of schoner wordt gemaakt door de installatie van een NOx-nabehandelingssysteem;
  • Innovatiesubsidie (Hoofdstuk 4): subsidie voor het doorontwikkelen van nieuwe emissieloze technieken (inclusief oplossingen omtrent laden op de bouwplaats), zodat ze nog gedurende de looptijd van de regeling in de praktijk toegepast kunnen worden.


Voor de aanschaf- en retrofitsubsidie kunnen aanvragen uitsluitend worden ingediend door ondernemingen met een vestiging in Nederland, die zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Ook ondernemingen die door natuurlijke personen worden gedreven (éénmanszaak, VOF, CV en maatschap) komen in aanmerking. Voor de innovatiesubsidie kunnen ook publiek-gefinancierde onderzoeksorganisaties of niet-gouvernementele organisaties in aanmerking komen, echter alleen onder de voorwaarde dat er sprake is van een samenwerking met één of meer ondernemingen, niet zijnde commerciële onderzoeksorganisaties.

De aanschafsubsidie bedraagt per emissieloze bouwmachine maximaal 40% of 50% (voor middelgrote en kleine bedrijven) van de meerkosten ten opzichte van een bouwmachine met een verbrandingsmotor, verminderd met 11,25% forfaitaire milieu-investeringsaftrek (MIA) over de investeringskosten zoals genoemd in de overeenkomst (en vergelijkbaar met de catalogusprijs bij voertuigen) tot een bedrag van € 300.000. De vermindering van het subsidiebedrag met MIA geldt alleen voor bouwmachines die op de milieulijst voorkomen op het moment van de subsidieaanvraag.

De retrofitsubsidie is maximaal 40% of 50% (voor middelgrote en kleine bedrijven) van de investering (exclusief btw) voor een retrofit emissieloze aandrijflijn of een retrofit SCR-katalysator, verminderd met 11,25% forfaitaire milieu-investeringsaftrek (MIA) over de investeringskosten zoals genoemd in de overeenkomst (en vergelijkbaar met de catalogusprijs bij voertuigen), met een maximum van € 300.000. In het geval van een zeegaand bouwvaartuig kunnen meerdere SCR-katalysatoren worden gesubsidieerd.

Wat betreft de innovatiesubsidie wordt bij het bepalen van de maximale steunintensiteit en de maximumbedragen aangesloten bij de Algemene groepsvrijstellingsverordening. Op basis hiervan bedraagt de subsidie voor experimentele ontwikkeling 25%. Voor haalbaarheidsstudies gaat het om een percentage van 50%. Een verhoging is mogelijk indien één van de volgende voorwaarden is vervuld:

  • het project behelst daadwerkelijke samenwerking (10 procentpunten):
    • tussen ondernemingen waarvan er ten minste één een mkb-onderneming is, en geen van de ondernemingen neemt meer dan 70% van de in aanmerking komende kosten voor haar rekening; of
    • tussen een onderneming en één of meer organisaties voor onderzoek en kennisverspreiding, waarbij deze organisaties minimaal 10% van de in aanmerking komende kosten dragen en het recht hebben hun eigen onderzoeksresultaten te publiceren.
  • de projectresultaten worden ruim verspreid via conferenties, publicaties, open access-repositories, of gratis opensource-software (15 procentpunten).


Daarbij geldt een opslag van 10% voor respectievelijk kleine of middelgrote ondernemingen.

Plafonds en aanvraagperiodes
Voor 2022 zijn de volgende deelplafonds vastgesteld: € 3.330.000 (aanschafsubsidie bouwwerktuigen en hulpfuncties), € 1.670.000 (aanschafsubsidie bouwvoertuigen), € 5 miljoen (retrofitsubsidie), € 9 miljoen (innovatiesubsidie: experimentele ontwikkeling) en € 1 miljoen (innovatiesubsidie: haalbaarheidsstudie).

Aanvragen kunnen worden ingediend bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). De aanvragen voor aanschaf- en retrofitsubsidie én haalbaarheidsstudies worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Projecten gericht op experimentele ontwikkeling worden gerangschikt. De aanvraagperiodes zijn als volgt:

  • voor aanschaf- en retrofitsubsidie: 9 mei 2022 (9.00 uur) tot en met 30 december 2022 (12.00 uur) en daarna jaarlijks (voor de jaren 2023 tot en met 2026 voor aanschafsubsidie en voor de jaren 2023 tot en met 2025 voor retrofitsubsidie) van 2 januari (9.00 uur) tot en met 31 december (12.00 uur);
  • voor innovatiesubsidie:
    • haalbaarheidsstudie: 9 mei 2022 (9.00 uur) tot en met 30 december 2022 (12.00 uur) en daarna jaarlijks (voor de jaren 2023 tot en met 2026) van 2 januari (9.00 uur) tot en met 31 december (12.00 uur);
    • experimentele ontwikkeling: 31 mei tot en met 31 augustus 2022, 17.00 uur.

Terug naar overzicht