Nieuws
20
SAH-regeling verlengd en flink aangepast
Verlenging van de regeling en van de aanvraagperiode
De looptijd van de SAH wordt met één jaar verlengd, tot 1 januari 2026. Aanvragen op grond van de verlengde regeling kunnen worden ingediend van 1 maart 2025 tot en met 31 december 2025.
Extra subsidiemogelijkheid: afkopen van vastrecht
In de afspraken uit het startmotorkader in 2020 is het startpunt de gasrekening van de huurder: vastrecht (levering, meting en transport) en variabele verbruikskosten. Op basis hiervan wordt de betaalbaarheid bij de overstap naar warmte voor langere tijd geborgd, zodat de (sociale) huurder hierover voldoende zeker is. In dat kader nemen de woningcorporaties een deel van de vastrechtkosten voor warmte over van de huurder om de kosten voor de huurders te verlagen. De woningcorporaties compenseren dit deels, maar het steeds grotere verschil tussen het tarief voor warmte en de kosten voor aardgas wordt steeds problematischer voor huurders.
Met een aanpassing van de SAH wordt daaraan tegemoetgekomen. Aanvragers kunnen een bijdrage ontvangen wanneer zij de garantie kunnen afgeven dat de vastrechtkosten voor warmte voor de huurders gedurende een periode van tien jaar met een bedrag van minstens € 200 per jaar worden verlaagd. Daarnaast geeft de woningcorporatie ook invulling aan de afspraken gemaakt in het kader van de Startmotorafspraken, en zal dus ook zelf bijdragen aan een extra verlaging van het vastrecht. De bijdrage is alleen mogelijk voor woningen/huurders die individueel op een warmtenet worden aangesloten, wat wil zeggen dat het moet gaan om een zogenoemde kleinverbruikersaansluiting; een individuele aansluiting op een warmtenet van maximaal 100 kilowatt met een individuele afleverset voor warmte.
Bij aanvraag moet in een (aansluit)overeenkomst tussen warmteleverancier en gebouweigenaar, huurder of lid van de VvE, opgenomen zijn dat vastrecht wordt afgekocht voor de komende tien jaar, daarna bij vaststelling een (leverings)overeenkomst tussen warmteleverancier en verbruiker waaruit blijkt dat de korting gegeven is en doorgevoerd is. In de leveringsovereenkomst moet duidelijk staan met welk bedrag het vastrecht wordt afgekocht, ook in het geval van een uitbreidingsaanvraag. Als dit niet duidelijk uitgesplitst is in de aansluitovereenkomst, dan moet bewijs worden geleverd dat het vastrecht voor de gebruiker met minstens € 200 per jaar verlaagd wordt voor de komende tien jaar. Als de afkoop van het vastrecht waarvoor subsidie wordt aangevraagd geheel of gedeeltelijk onderdeel is van de aansluitbijdrage die het warmtebedrijf in rekening brengt of als dit niet te achterhalen is, dan wordt de € 2000 voor afkoop vastrecht in mindering van de totaal opgevoerde (aansluit)bijdrage afgehaald voor het berekenen van de juiste maximale subsidie voor de aansluitkosten.
In de SAH wordt uitgegaan van een forfaitair bedrag van € 200 per aansluiting. Het andere deel van het afkopen van vastrecht kunnen verhuurders vergoeden doordat er geen kosten meer zijn voor de aanschaf en onderhoud van een cv-ketel in de huurwoningen. Bij een periode van tien jaar komt de subsidie voor het vastrecht derhalve neer op een bijdrage van € 2000 per woning. De subsidie voor vastrecht wordt op dezelfde wijze verstrekt als de rest van de SAH-subsidie, 50% bij aanvraag en 50% bij vaststelling, voor gemengde VvE’s is dat 70% en 30%.
Toelichting aanvraag voor zowel WIS als SAH
Door de wijziging in de Warmtenetten Investeringssubsidie (WIS) voor 2024 is het mogelijk om daar een lager vastrecht dan de defaultwaarde op te nemen in de exploitatieberekening (tot een minimum van € 240).Het afkopen van het vastrecht bij de SAH kan dus gecombineerd worden met de aanvraag van de WIS 2024. Dit is niet het geval voor de WIS 2023, omdat er met een vaste waarde voor het vastrecht wordt gerekend. Als er dan dus tijdens het project een hogere bijdrage aansluitkosten wordt afgesproken, wordt deze in mindering gebracht van de investeringskosten.
Geen subsidie na start project
Er wordt geen vastrechtsubsidie verleend indien het project waarvoor de subsidie wordt aangevraagd al is gestart. Dit geldt ook voor het alleen aanvragen van de aanvullende vastrechtsubsidie. In de praktijk betekent dit, dat er nog geen werkzaamheden uitgevoerd mogen zijn om de betreffende woningen of gebouwen aan te sluiten op het secundaire net en dat er nog geen inpandige aanpassingen in de betreffende woningen of gebouwen mogen hebben plaatsgevonden ter voorbereiding van de voorziene warmteaansluiting. Er moet wel een leveringsovereenkomst zijn gesloten, maar onder voorbehoud van aanvragen en ontvangen van de bedoelde subsidie.
Verandering subsidiebedragen
Vanwege de stijgende kosten voor inpandige werkzaamheden, wordt de mogelijke maximale subsidie voor inpandige kosten verhoogd. Momenteel ontvangt de aanvrager per woning maximaal een subsidiebedrag van € 5000, bestaande uit maximaal € 1200 subsidie per woning voor inpandige kosten en maximaal € 3800 subsidie per woning voor het aansluiten op het warmtenet.
Het maximale subsidiebedrag wordt verhoogd naar € 8000 per woning. Dit bestaat uit:
- 40% van de inpandige woningkosten met een maximum van € 2200 subsidie per woning. Dit geldt ook voor woningen die al op een warmtenet zijn aangesloten;
- 30% van de kosten om de woning op een warmtenet aan te sluiten met een maximum van € 3800 subsidie per woning;
- een forfaitair bedrag van € 2000 per woning voor het afkopen van vastrecht voor de komende tien jaar.
De nieuwe verhoogde bedragen op inpandige kosten gelden alleen voor nieuwe aanvragers. Verhuurders die al een aanvraag hebben gedaan, kunnen wel een uitbreiding aanvragen voor het afkopen van het vastrecht. Hierbij geldt wel dat zij nog niet begonnen mogen zijn met het aanleggen van het warmtenet en de aanpassingen in de woning. Daarnaast moet duidelijk in de leveringsovereenkomst, of een onderliggend document, staan dat er een afkoop is geweest van het vastrecht en met welk bedrag dit is geweest. Het vastrecht mag dan in zijn geheel niet worden opgenomen in de aansluitkosten.
Voor het afkopen van het vastrecht is een additioneel budget van € 25 miljoen beschikbaar. Voor de inpandige kosten en de aansluitkosten blijft het oorspronkelijke budget van € 200 miljoen gehandhaafd.
Aanvraag subsidie door de gemeente
Gemeenten hebben een belangrijke rol in de verduurzaming van de gebouwde omgeving. Gemeenten willen steeds vaker gebouweigenaren (een VvE’s) ontzorgen door de kosten en de organisatie van verduurzaming van woningen op zich te nemen. In dat licht is het wenselijk dat gemeenten de subsidie op grond van de SAH ook zelf kunnen aanvragen en ontvangen. De gemeente kan dan de SAH aanvragen en ontvangen ten behoeve van een VvE. De gemeente maakt hierover vooraf afspraken met de woningeigenaren en de betreffende VvE. De gemeente regelt ook het offertetraject en de opdrachtverlening aan de aannemer en vraagt ten behoeve van de VvE de subsidie aan. Het subsidiebedrag wordt vervolgens uitgekeerd aan de gemeente. De gemeente wendt dat bedrag vervolgens aan voor de uitvoering van de activiteiten ten behoeve van de VvE.
Over de regeling
Het doel van de Stimuleringsregeling aardgasvrije huurwoningen is het stimuleren van het aardgasvrij maken van huurwoningen, alsmede van huur- en koopwoningen die onderdeel uitmaken van een gebouw of gebouwen waarvoor een vereniging van eigenaars is opgericht waarvan een of meer leden verhuurder zijn van een woning in dat gebouw of die gebouwen.
Contactgegevens
InnoFunding B.V.
Nieuwe Gracht 7
2011 NB Haarlem
Mail: info@innofunding.nl