Nieuws
19
SPUK Schoon en Emissieloos Bouwen gewijzigd
Met de wijziging wordt de regeling aangepast in verband met het verhogen van het totaal beschikbare budget, het toevoegen van de nieuwe toetreders tot het convenant, een verbreding van de reikwijdte van de regeling voor bouwwerkzaamheden die niet onder het Mobiliteitsfonds vallen, een verhoging van de plafond- en vergoedingsbedragen, een uitbreiding van de lijst met bouwmachines met bepaalde voorzieningen voor laadinfrastructuur én enkele andere kleine verbeteringen.
Verhogen totaalbudget, toevoegen nieuwe toetreders convenant en wijziging plafondbedragen
Het totale budget voor de regeling is met de Voorjaarsnota 2024 opgehoogd van € 180 miljoen naar € 230,7 miljoen (inclusief uitvoeringskosten). Zonder uitvoeringskosten komt het totaalplafond op € 216 miljoen. Voor het jaar 2025 komt een budget van € 71 miljoen beschikbaar, waarvan:
- € 51 miljoen voor de kosten van de inzet van emissieloze bouwmachines en emissieloze vaartuigen bij aanbestede bouwwerkzaamheden ten behoeve van aanleg, verbetering, beheer en onderhoud en bediening van infrastructuur als bedoeld in de Wet Mobiliteitsfonds, die door een provincie, gemeente of waterschap wordt beheerd;
- € 20 miljoen voor kosten van de inzet van emissieloze bouwmachines en emissieloze vaartuigen bij overige aanbestede werkzaamheden.
Bijlage 2 van de regeling is geactualiseerd met de nieuwe toetreders tot het convenant tot 20 augustus 2024. Tot 20 augustus 2024 zijn 26 nieuwe gemeenten toegetreden tot het convenant. Het jaarlijks individueel uitkeringsplafond per aanvrager zal in 2025 € 1 miljoen bedragen zoals aangekondigd bij de totstandkoming van de regeling.
Verbreding reikwijdte naar bouwwerkzaamheden buiten het Mobiliteitsfonds
Op grond van de regeling kwamen alleen bouwwerkzaamheden in aanmerking ten behoeve van de aanleg, verbetering, beheer en onderhoud en bediening van infrastructuur als bedoeld in de Wet Mobiliteitsfonds. De reikwijdte van het convenant is echter breder en omvat bouwwerkzaamheden in ruimere zin. Mede naar aanleiding van feedback van medeoverheden dat zij de reikwijdte van de regeling als te beperkend ervaren, is ervoor gekozen een deel van het rijksbijdrageplafond te reserveren voor aanvragen die buiten de reikwijdte van het Mobiliteitsfonds vallen.
Daarmee wordt aangesloten bij de reikwijdte van het convenant. Dit heeft als voordeel dat meer bouwwerkzaamheden in aanmerking komen voor een rijksbijdrage, zoals aanbestede werkzaamheden in relatie tot het faciliteren van woningbouw. Om dit te realiseren is een deel van het budget verplaatst naar de reguliere rijksbegroting en gelden hiervoor ook de reguliere begrotingsregels.
Uitbreiding vergoeding kosten laadinfrastructuur en verhoging vergoedingsbedragen
Uit de contacten met medeoverheden en andere stakeholders is gebleken dat de huidige vergoedingsbedragen leiden tot een te lage dekking van de meerkosten bij de inzet van emissieloos bouwmaterieel bij aanbestede werkzaamheden in de projecten. Aangegeven wordt dat dit met name komt door de kosten met betrekking tot laadinfrastructuur.
Daarom zijn drie wijzigingen doorgevoerd. Ten eerste zijn laadstations toegevoegd aan de lijst met bouwmachines. Ten tweede zijn voor de inzet van een aantal bouwwerktuigen aparte vergoedingstabellen ingericht en tot slot is een generieke verhoging van de vergoedingsbedragen van afgerond 20% doorgevoerd.
Aanvraagperiode
De aanvraagperiode voor het jaar 2025 wordt verlengd van 20 augustus naar 12 september 2025 om zoveel mogelijk rekening te houden met de vakantieperiode voor de bouwsector.
Daarnaast zijn, om te voorkomen dat bij vertraging in de publicatie van de rijksbijdrageplafonds de regeling automatisch zonder rijksbijdrageplafond wordt opengesteld, de openingsdata voor de opvolgende jaren verwijderd. De datum van opening zal jaarlijks tegelijk met de hoogte van de rijksbijdrageplafonds voor de betreffende aanvraagperiode worden gepubliceerd in de Staatscourant. Het streven is om de aanvraagperiode ieder jaar in januari te laten starten.
Over de regeling
Het doel van de regeling, die ook wel bekend staat als de Specifieke Uitkering Schoon en Emissieloos Bouwen (SPUK SEB), is het stimuleren van medeoverheden om emissieloos bouwmaterieel toe te passen bij aanbestedingen, daartoe het Convenant Schoon en Emissieloos Bouwen te ondertekenen en daarmee bij te dragen aan doelen op het gebied van stikstofreductie, klimaat en gezondheid.
Op basis van de regeling kan een rijksbijdrage worden aangevraagd door medeoverheden (gemeenten, provincies en waterschappen) die deelnemen aan het Convenant Schoon en Emissieloos Bouwen. De rijksbijdrage is alleen aan te vragen door medeoverheden die dit convenant ondertekend hebben.
Terug naar overzichtContactgegevens
InnoFunding B.V.
Nieuwe Gracht 7
2011 NB Haarlem
Mail: info@innofunding.nl