Nieuws
19
Diverse wijzigingen binnen Subsidieregeling Tel mee met Taal
Er is een wijziging van de Subsidieregeling Tel mee met Taal 2021-2024 (TELTAAL21) gepubliceerd.
Het betreft onder meer een verruiming van de subsidiemogelijkheden voor werknemers en ouders, het laten vervallen van de mogelijkheid om subsidie aan te vragen voor experimenten gericht op kwaliteit, het aanpassen van het beoordelingskader voor experimenten, en het reserveren van een budget voor subsidietoewijzingen in Caribisch Nederland.
Aanvraagmogelijkheden voor opleidingstrajecten/cursussen rekenen en digitale vaardigheden verruimd
Met deze wijziging is beoogd de aanvraagmogelijkheden te verruimen voor mensen met lage digitale en rekenvaardigheden.
Op basis van de regeling kon eerder alleen subsidie worden aangevraagd voor cursussen basisvaardigheden voor mensen met een taalvaardigheidsniveau lager dan referentieniveau 2F. Deze taalniveau-eis geldt momenteel ook voor opleidingen rekenen en digitale vaardigheden. Echter, mensen met lage reken- of digitale vaardigheden zijn niet per definitie ook laagtaalvaardig; bijvoorbeeld oudere werknemers die voldoende taalvaardig zijn, maar lage digitale vaardigheden hebben. Deze mensen vallen nu buiten de regeling. Door de regeling te wijzigen komen alle ouders en werknemers met lage basisvaardigheden in aanmerking voor subsidie, ongeacht of zij een laag taalniveau, rekenniveau of lage digitale vaardigheden hebben.
Experimenten
Het Expertisepunt Basisvaardigheden adviseert over de beoordeling van de subsidieaanvragen op grond van de regeling met betrekking tot experimenten. Na de eerste aanvraagronde in 2021 heeft het Expertisepunt geadviseerd om de weging van de beoordelingscriteria aan te passen, zodanig dat aanvragen die inhoudelijk het meest van toegevoegde waarde zijn ook hoger worden gerangschikt.
Daarom is ervoor gekozen om beoordelingscriterium A (Relevantie van de aanvraag) en beoordelingscriterium B (Kwaliteit activiteitenplan) zwaarder te laten wegen, namelijk beide 30%. Er is voor gekozen om beoordelingscriterium C (Uitvoerbaarheid en haalbaarheid) en beoordelingscriterium D (Draagvlak en samenwerking) beide voor 15% mee te laten wegen. Tot slot is ervoor gekozen om begrotingscriterium E (Begroting) voor 10% mee te laten wegen.
Een tweede wijziging betreft het stimuleren van samenwerking. Aanvragers worden verplicht om samen te werken met andere partijen en dit te beschrijven in de aanvraag. Door samenwerking met andere partijen kan meer bereikt worden: laaggeletterdheid is immers geen op zichzelf staand probleem. Daarnaast kan door samenwerking met andere partijen versnippering voorkomen worden. Bovendien kan samenwerking met andere partijen verschillende voordelen opleveren, met name voor kleinere partijen: andere partijen kunnen bijvoorbeeld complementaire kennis en expertise inbrengen.
Hoewel dit wel gestimuleerd wordt, zijn aanvragers niet verplicht om namens één of meerdere andere partijen in te dienen. Om samenwerking tussen partijen beter te borgen wordt het beoordelingscriterium D (Draagvlak) uitgebreid naar ‘Draagvlak en Samenwerking.’
Ook vervalt het inhoudelijk criterium kwaliteit als categorie experiment waarvoor subsidie kan worden aangevraagd. Hiertoe wordt een wijziging aangebracht in zowel de regeling als het beoordelingskader. In de eerste plaats wordt beoogd hiermee het aantal te verwachten aanvragen te verlagen. Het subsidieplafond is in 2021 namelijk ruim overtekend. Bij een overtekening van meer dan drie keer het subsidieplafond voor de stroom experimenten moet er worden geloot, dit heeft dan ook plaatsgevonden. Uiteindelijk konden slechts zeven aanvragen worden gehonoreerd. Het afwijzen van zoveel aanvragen omdat zij simpelweg uitgeloot zijn, doet geen recht aan de geleverde inspanningen van aanvragers. Om het aantal aanvragen te verlagen worden de aanvraagmogelijkheden daarom versmald.
Aanvragen voor experimenten mochten in 2021 gericht zijn op het verbeteren van kwaliteit van cursusaanbod, dan wel het bereiken/doorgeleiden van potentiële cursisten. Er zijn relatief veel meer aanvragen ingediend voor het verbeteren van de kwaliteit van cursussen. Dat heeft ertoe geleid dat er na loting in 2021 geen subsidies zijn toegekend aan projecten gericht op bereik. Voor 2022 komen daarom alleen aanvragen voor deze subsidie in aanmerking die gericht zijn op het bereiken/motiveren/doorgeleiden van potentiële cursisten.
Caribisch Nederland
De regeling was in 2021 voor het eerst ook opengesteld voor Caribisch Nederland. Werkgevers en andere organisaties op de eilanden kunnen sinds 2021 aanvragen indienen en net als de Europees Nederlandse indieners bij overschrijding van het subsidieplafond meeloten (als zij aan de voorwaarden voldoen).
Vanwege de grote overtekening van de regeling in recente jaren (met name bij de subsidiestroom gericht op laaggeletterde ouders) is er een gerede kans dat aanvragen uit Caribisch Nederland worden uitgeloot en niet gehonoreerd. Met ingang van 2022 worden er daarom middelen geoormerkt voor aanvragen vanuit Caribisch Nederland voor laaggeletterde werknemers en laaggeletterde ouders.
Over de regeling
Het doel van de Subsidieregeling Tel mee met Taal 2021-2024 is het ondersteunen en stimuleren van initiatieven om laaggeletterdheid te voorkomen en te bestrijden.
Contactgegevens
InnoFunding B.V.
Nieuwe Gracht 7
2011 NB Haarlem
Mail: info@innofunding.nl