Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

jul
19

Diverse nieuwe en gewijzigde Gelderse regelingen: deel 2

De nu bekendgemaakte vierde wijziging van de RSG bevat onder meer een aantal nieuwe subsidieregelingen. Ook zijn diverse regelingen en subsidieplafonds aangepast en vastgesteld. Hieronder een overzicht van de meest in het oog springende veranderingen.

In een eerder bericht hebben wij de aanpassingen en toevoegingen binnen hoofdstuk 2 (Natuur en Landbouw) van de RSG toegelicht. In dit bericht gaan we in op de wijzigingen binnen de overige onderdelen van de RSG.

Hoofdstuk 3
Regeling samenwerkingsovereenkomsten waterschappen
Het subsidieplafond voor de Regeling samenwerkingsovereenkomsten waterschappen 2022-2027 (RSG-SWGLD) wordt verhoogd naar € 12,65 miljoen (dit was € 12,4 miljoen).

Hoofdstuk 4
Intrekkingen
De volgende regelingen worden per 4 september 2023 ingetrokken:

  • Regeling complexe maatregelen hoofdfietsnet (RSG-CMHFNGLD);
  • Regeling hoogwaardige fietsroute (RSG-HFRGLD).

Regeling duurzame vrachtauto’s
Het subsidieplafond voor de Regeling duurzame vrachtauto’s (RSG-DVGLD) wordt verlaagd naar € 304.000 (was € 800.000). Ook wordt de einddatum van de looptijd van het subsidieplafond gewijzigd van 31 december 2023 naar 31 december 2024.

Rapport en training duurzaam goederenvervoer over de weg
De titel van paragraaf 4.7 'Rapport duurzaam goederenvervoer over de weg' is veranderd in 'Rapport en training duurzaam goederenvervoer over de weg'.

Subsidie kan nu worden verstrekt voor:

  • het opstellen van een rapport over het verduurzamen van het wagenpark voor goederenvervoer;
  • het opstellen van een rapport over laadinfra voor logistieke voertuigen;
  • het volgen van een training over het verduurzamen van het wagenpark voor goederenvervoer; of
  • het volgen van een training over laadinfra voor logistieke voertuigen.

De subsidie voor het opstellen van een rapport over het verduurzamen van het wagenpark voor goederenvervoer bedraagt € 3000, de subsidie voor het opstellen van een rapport over laadinfra voor logistieke voertuigen bedraagt € 6000 en de subsidie voor het volgen van een training bedraagt maximaal € 1250.

Verder is het plafond verlaagd van € 300.000 naar € 150.000. Ook wordt de einddatum van de looptijd van het subsidieplafond gewijzigd van 31 december 2023 naar 31 december 2024.

NIEUW: Regeling grootschalige maatregelen hoofdfietsnet
Het doel van de Regeling grootschalige maatregelen hoofdfietsnet (RSG-GMHFN) is het stimuleren van het nemen van een grootschalige maatregel om het hoofdfietsnet te verbeteren. Onder grootschalige maatregel wordt verstaan: de aanleg van een fietsbrug, fietstunnel, fietsstraat of vrijliggend fietspad, een verbeterde fietskruising of het verbreden van een bestaand fietspad. Voor 2023 is een plafond van € 8,3 miljoen vastgesteld.

Subsidie kan worden aangevraagd door een gemeente of door de gemeente of regio die volgens de aanvraag optreedt als penvoerder van samenwerkende gemeenten.

De subsidie voor een grootschalige maatregel (anders dan voor een hoogwaardige fietsroute) bedraagt ten hoogste 50% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 750.000. De subsidie voor een hoogwaardige fietsroute bedraagt ten hoogste 65% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 2 miljoen. Het subsidiepercentage voor een hoogwaardige fietsroute kan worden verhoogd tot ten hoogste 90% van de subsidiabele kosten als dat in een samenwerkingsovereenkomst tussen de provincie en aanvrager is vastgelegd.

Voordat een aanvraag kan worden ingediend moet eerst vooroverleg plaatsvinden aan de hand van het ontwerp dat door de aanvrager wordt aangeleverd. Het doel van het vooroverleg is het bespreken van het ontwerp aan de hand van de geldende CROW-richtlijnen.

NIEUW: Regeling DC-snellader en stationaire batterij voor logistieke voertuigen
Het doel van de Regeling DC-snellader en stationaire batterij voor logistieke voertuigen (RSG-DCSNEL) is het verstrekken van subsidie voor de koop of lease, installatie en servicediensten van een DC-snellader in een semi-publieke opstelling voor logistieke voertuigen of logistieke voertuigen in combinatie met een stationaire batterij. Een DC-snellader is een laadsysteem voor het opladen van elektrische voertuigen uit categorie N2 en N3, waarvoor gebruik wordt gemaakt van gelijkstroom tussen het laadsysteem en het voertuig, waarbij de benodigde omvormer zich buiten het voertuig bevindt. Voor 2023-2024 is een plafond van € 896.000 vastgesteld.

Aanvragen kunnen door iedereen worden ingediend, met uitzondering van rechtspersonen voor wie het verkopen van stroom volgens de statuten het primaire doel is.

Subsidie voor een DC-snellader met een semi-publieke opstelling bedraagt 30% van de subsidiabele kosten, met een maximum van € 60.000. Voor een DC-snellader met een semi-publieke opstelling in combinatie met een stationaire batterij bedraagt de subsidie 30% van de subsidiabele kosten, met een maximum van € 100.000.

Hoofdstuk 5
Regeling Gelderse thematische verhaallijnen
Het plafond voor de Regeling Gelderse thematische verhaallijnen (RSG-GTVGLD) is verhoogd van € 1,2 miljoen naar € 2 miljoen. Ook wordt de einddatum van de looptijd van het subsidieplafond gewijzigd van 31 december 2023 naar 31 december 2024.

Hoofdstuk 6
Regeling Steengoed Benutten - Uitvoeringsgereed en realiseren
Het subsidieplafond voor de Regeling Steengoed Benutten - Uitvoeringsgereed en realiseren (RSG-URGLD) is verhoogd van € 15,85 miljoen naar € 18.850.000.

Regeling verhuisvergoeding huurwoning
De Regeling verhuisvergoeding huurwoning (RSG-VVHGLD) is geheel opnieuw gepubliceerd, maar blijft in de kern gelijk. Wel is een nieuw plafond van € 2 miljoen vastgesteld dat geldt voor de periode tot en met 31 december 2024.

Hoofdstuk 8
NIEUW: Fonds verduurzaming maatschappelijk vastgoed
Het doel van het Fonds verduurzaming maatschappelijk vastgoed (RSG-FVME) is het stimuleren van het nemen van verduurzamingsmaatregelen aan maatschappelijk vastgoed. Onder verduurzamingsmaatregelen vallen maatregelen die leiden tot energieopslag, de productie van duurzame energie of energiebesparende maatregelen (waaronder isolatie, beglazing en constructieonderdelen). Tot en met 30 september 2028 geldt een plafond van € 10 miljoen.

Een aanvraag kan worden ingediend door een eigenaar van maatschappelijk vastgoed waarop de subsidiabele activiteit betrekking heeft. Gemeenten en woningcorporaties komen niet in aanmerking.

Subsidie kan worden gecombineerd met subsidie voor maatregelen ten behoeve van circulair bouwen, biodiversiteit of klimaatadaptatie. Subsidie wordt alleen verstrekt als de activiteit wordt gerealiseerd in de provincie Gelderland, de activiteit wordt uitgevoerd door of in opdracht van de aanvrager én de activiteit betrekking heeft op bestaand maatschappelijk vastgoed.

De ondersteuning heeft de vorm van een lening met een looptijd van maximaal vijftien jaar en een rente van 2% per jaar. Ook de afsluitkosten van de geldlening en de kosten voor een energieadvies komen in aanmerking. De hoogte van de lening bedraagt maximaal 100% van de subsidiabele kosten met een minimum van € 10.000 en een maximum van € 250.000. Investeringen ten behoeve van circulair bouwen, biodiversiteit of klimaatadaptatie omvatten maximaal 5% van de subsidiabele kosten van de verduurzamingsmaatregelen.

De lening moet worden afgesloten bij de Stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse Gemeenten (SVn).

NIEUW: Regeling naderingsdetectie Gelderse windturbineparken
Het doel van de Regeling naderingsdetectie Gelderse windturbineparken (RSG-NDWP) is het verstrekken van subsidie voor de aanschaf en installatie van transpondertechniek of radartechniek en het uitvoeren van een vliegtest. Transpondertechniek is een technische toepassing waarbij transponders in vliegtuigen worden uitgelezen door ontvangers in windturbines. Radartechniek is een technische toepassing waarbij een radar nabij het windturbinepark wordt geïnstalleerd om vliegtuigen in de nabijheid van windturbines te detecteren. Tot en met 30 september 2024 geldt een plafond van € 253.000.

Subsidie wordt verstrekt aan een exploitant van een windturbinepark, een consortium van windturbineparken of een samenwerkingsverband van exploitanten van windturbineparken.

Subsidie wordt alleen verstrekt als de windturbines waarvoor de transpondertechniek of radartechniek wordt aangeschaft en geïnstalleerd een minimale tiphoogte van 150 meter hebben en de windturbines in de provincie Gelderland staan.

De subsidie bedraagt ten hoogste 40% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 8000 per windturbine.

Terug naar overzicht