Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

okt
18

Subsidie verduurzaming binnenvaart geëvalueerd

De regeling is afgelopen zomer tussentijds geëvalueerd, onder andere naar aanleiding van de onderbenutting van de regeling. Daarbij is gekeken naar de oorzaak van deze onderuitputting in 2021 en eerst helft van 2022. Geconcludeerd wordt dat er op dit moment zeer weinig animo is voor de subsidie voor enkel een SCR-katalysator.

In 2021 en 2022 is wel gebleken dat er een zeer grote vraag is naar nieuwe motoren met minimaal Stage V niveau. Er zijn ook signalen dat subsidiëring van een SCR-katalysator in combinatie met een roetfilter de regeling aantrekkelijker kan maken.

Schippers blijken huiverig om te investeren in de aanschaf en installatie van een SCR-katalysator die slechts één vorm van uitstoot reduceert (in dit geval NOx). Om vergroening aan te tonen, moeten ook ander uitstootwaarden (CO2, roet, fijnstof) worden aangepakt. Ook blijven de kosten van aanschaf, installatie en optimalisering van SCR-katalysator plus de nodige revisies hoog. Daarnaast vindt men het risico op het investeren in een katalysator hoog.

De zeer grote vraag naar Stage V motoren is te verklaren, doordat de kosten van een nieuwe motor drie- tot viermaal hoger zijn dan van een motorrevisie. De substantiële subsidie van de regeling maakt daarin het grote verschil. Daarnaast voldoet men met de installatie van een nieuwe motor met minimaal Stage V niveau aan de (inter)nationale langetermijnvereisten.

Aanpassing op komst
In opvolging van de grote vraag naar motorvervanging is onlangs het subsidieplafond voor motorvervanging in de regeling opgehoogd met € 10 miljoen. Verder is Harbers naar eigen zeggen momenteel in overleg met zijn collega van LNV om de regeling voor volgend jaar verder aan te passen. De minister geeft aan de Tweede Kamer hier voor het einde van het jaar verder over te informeren.

Zie ook: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2022/10/17/openstaande-toezegging-maritieme-zaken

Terug naar overzicht