Nieuws
18
Rekenkamer: weinig inzicht in besteding EU-subsidies
Het onderzoek betreft de EU-subsidies die vallen onder de voorwaarden van
'gedeeld beheer'. Dit betekent dat de EU en de nationale overheid gezamenlijk verantwoordelijkheid
dragen voor het beheer en de besteding van de subsidies. De verantwoordelijke
autoriteiten – de ministeries of uitvoeringsorganen die door hen zijn
aangewezen – verzorgen de verstrekking van de EU-subsidies aan de
eindontvangers.
In de periode 2014-2020 heeft Nederland dus ongeveer € 7,4 miljard
ontvangen aan EU-subsidies in gedeeld beheer. Deze subsidies zijn afkomstig uit
het Asiel-, Migratie- en Integratiefonds (AMIF), het Europees Fonds voor de
Meest Behoeftigen (EFMB), het Europees Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij
(EFMZV), het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), het Europees
Landbouw Garantiefonds (ELGF), het Europees Landbouwfonds voor
Plattelandsontwikkeling (ELFPO), het Europees Sociaal Fonds (ESF) en het Fonds
voor Interne Veiligheid (ISF).
Verschil gemaakt
Nederlandse ontvangers tonen zich tevreden over de EU-subsidies op basis van
bovenstaande fondsen. Voor een grote meerderheid van de bijna 1300
subsidieontvangende bedrijven en organisaties die een enquête van de Algemene
Rekenkamer hebben ingevuld, staat buiten kijf dat de EU-subsidie een verschil
voor hun project maakte. Het ontbreekt echter op landelijk niveau aan een goede
inhoudelijke onderbouwing hoe beschikbare budgetten uit de EU-fondsen verdeeld
zouden moeten worden over maatregelen en/of regio's.
Ook is de sturing hoe het geld ingezet kan worden met de meeste toegevoegde
waarde onvoldoende. De Nederlandse overheid weet vervolgens weinig over de
behaalde resultaten met deze EU-subsidies. Met uitzondering van de ongeveer €
510 miljoen aan subsidies die via het Europees Sociaal Fonds (ESF) zijn
verdeeld, zo concludeert de Rekenkamer in het onderzoek.
Toegevoegde waarde
Ministers (en in sommige gevallen provincies en gemeenten) vertalen de
beschikbare budgetten van de EU-fondsen in nationale programma's. Het gaat om
uiteenlopende terreinen, van landbouw, visserij, plattelands- en
natuurontwikkeling, tot regionale economie en arbeidsparticipatie en het
voorkomen van sociale uitsluiting. Maar ook opvang van asielzoekers en
terugkeer van vreemdelingen of samenwerking van politiediensten.
Het ontbreekt
volgens de Rekenkamer vaak echter aan een probleemanalyse of inhoudelijke
onderbouwing, waardoor niet aannemelijk is gemaakt waar de meeste toegevoegde
waarde met het EU-geld kan worden behaald. De criteria voor de verdeling van de
subsidies zijn soms simpelweg overgenomen uit de vorige programmaperiode.
Meer inzicht in de geleverde prestaties en gerealiseerde effecten maakt het
sturen op toegevoegde waarde van EU-subsidies in opeenvolgende periodes beter
mogelijk. Nu ligt het accent vooral op bijhouden of al het beschikbare geld
uitgegeven wordt. Aandacht voor goed getimede evaluaties naar de effecten van
de subsidies is er minder.
Het ESF-programma is een gunstige uitzondering. Dat
sluit aan bij de grootste knelpunten op de arbeidsmarkt in Nederland en daar is
ook meer inzicht in de effecten van de maatregelen. Deze aanpak verdient
navolging, aldus de Rekenkamer.
Struikelblokken
Uit afgenomen interviews en enquêtes, zowel onder subsidieontvangers als
afgewezen aanvragers, blijkt dat de EU-subsidie een positieve bijdrage levert
aan de projecten. Negen van de tien respondenten zeggen dankzij de EU-subsidie
een project sneller gestart te zijn, of grootschaliger te hebben opgezet of een
betere kwaliteit van producten te hebben kunnen leveren. Van de aanvragers die
niets kregen, staakte de helft het project. Een derde van deze aanvragers paste
de aanpak aan.
Vermeldenswaardig is ook dat ruim twee derde van de respondenten aangeeft een
extern adviseur te hebben ingeschakeld voor de tijdrovende subsidieaanvraag
en/of voor de verantwoording van het bestede Europees geld. Die administratieve
last wordt als zwaar ervaren, zo besluit de Rekenkamer.
Kijk voor meer informatie op: https://www.rekenkamer.nl/actueel/nieuws/2022/10/18/eu-subsidies-doen-ertoe-maar-dragen-niet-per-se-bij-aan-grootste-uitdagingen
Contactgegevens
InnoFunding B.V.
Nieuwe Gracht 7
2011 NB Haarlem
Mail: info@innofunding.nl