Nieuws
18
Regeling verduurzaming binnenvaartschepen gewijzigd
Het betreft het samenvoegen van de subsidieplafonds voor 2024 en 2025 én aanpassingen naar aanleiding van de nieuwe AGVV-vereisten van juli 2023. In de regeling zijn in verband daarmee nieuwe definities uit de Algemene groepsvrijstellingsverordening (AGVV) opgenomen, zijn verwijzingen naar artikelen in de AGVV opgenomen en zijn steunpercentages verlaagd.
Subsidieplafond 2024 en 2025
In de regeling zijn subsidieplafonds opgenomen, verdeeld over de relevante jaren, voor de te subsidiëren maatregelen. Het budget voor subsidie die wordt verstrekt voor de verduurzaming en vervanging van oudere motoren door een Stage V motor of een aan een Stage V motor gelijkwaardig erkende motor (motorvervanging) is in 2021, 2022 en 2023 uitgeput. De aanvragen voor subsidiëring van de aanschaf en installatie van een SCR-katalysator zijn echter sinds de start van de regeling ver achtergebleven waardoor er sprake is van onderuitputting. Ook de mogelijkheid om in combinatie met de aanschaf en installatie van een SCR-katalysator ook de aanschaf en installatie van een roetfilter te subsidiëren bleef tot op heden ver achter.
Daarom kunnen de onbenutte middelen voor de SCR-katalysator en het roetfilter voor 2024 en 2025 worden ingezet voor motorvervanging. Daarom worden de middelen voor zowel 2024 als 2025 met de nu bekendgemaakte wijziging samengevoegd. Concreet betekent dit dat er voor 2024 en 2025 maximaal € 12,9 miljoen per jaar is.
Verlaging subsidiepercentage
De verlaging van het subsidiepercentage is een gevolg van de herziening van de AGVV waarin het maximale subsidiepercentage is verlaagd naar 20% in geval er steun wordt verleend zonder een concurrerende biedprocedure. In de regeling is geen concurrerende biedprocedure opgenomen.
Na wijziging bedraagt de subsidie ten hoogste 20% van de totale investeringskosten tot een maximum van € 400.000 per vaartuig. Het steunpercentage kan echter met 10 procentpunten worden verhoogd voor een emissievrij binnenschip, met 20 procentpunten voor een middelgrote onderneming of met 30 procentpunten voor een kleine onderneming.
Over de regeling
Het doel van de regeling is het ondersteunen van de verbetering van de emissieprestatie van binnenvaartschepen met een interne verbrandingsmotor.
Contactgegevens
InnoFunding B.V.
Nieuwe Gracht 7
2011 NB Haarlem
Mail: info@innofunding.nl