Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

dec
17

Aanpassingen en openstellingen AanZET in 2025

Hoogte subsidie
Vrachtauto’s van 4.250 tot 10.000 kilogram komen niet langer in aanmerking voor subsidie. De reden hiervoor is dat emissieloze vrachtauto’s met een gewicht onder de 10.000 kilogram in prijs reeds vergelijkbaar zijn met vergelijkbare dieselvrachtauto’s. Ook is bij de categorie N3 bakwagenchassis de splitsing tussen vrachtauto’s tot en met 18.000 kilogram en meer dan 18.000 kilogram ongedaan gemaakt. Uit de aanvragen die in 2024 zijn ingediend, blijkt dat deze voertuigen grofweg dezelfde meerprijs hebben ten opzichte van dieselvrachtauto’s.

Na deze wijziging bedraagt de subsidie:

  • voor een nieuwe emissieloze vrachtauto die valt onder de voertuigclassificatie N2 bakwagenchassis met een gewicht van minstens 10.000 kilogram:
    • bij grote ondernemingen: 6,1% van de verkoopprijs tot een maximum van € 15.200;
    • bij middelgrote ondernemingen: 12% van de verkoopprijs tot een maximum van € 29.900;
    • bij kleine ondernemingen en non-profitinstellingen: 14,8% van de verkoopprijs tot een maximum van € 36.900.
  • voor een nieuwe emissieloze vrachtauto die valt onder de voertuigclassificatie N3 bakwagenchassis:
    • bij grote ondernemingen: 11,1% van de verkoopprijs tot een maximum van € 43.900;
    • bij middelgrote ondernemingen: 21% van de verkoopprijs tot een maximum van € 83.200;
    • bij kleine ondernemingen en non-profitinstellingen: 29% van de verkoopprijs tot een maximum van € 115.200.
  • voor een nieuwe emissieloze vrachtauto die valt onder de voertuigclassificatie N3 opleggertrekker:
    • bij grote ondernemingen: 11,1% van de verkoopprijs tot een maximum van € 43.900;
    • bij middelgrote ondernemingen: 21% van de verkoopprijs tot een maximum van € 83.200;
    • bij kleine ondernemingen en non-profitinstellingen: 29% van de verkoopprijs tot een maximum van € 115.200.

Waterstofverbrandingsmotor
Daarnaast is de regeling opengesteld voor vrachtauto’s met een waterstofverbrandingsmotor. Dit soort vrachtauto’s was ten tijde van de inwerkingtreding van deze regeling niet of nauwelijks beschikbaar. Waterstof wordt gezien als een waardevol emissievrij alternatief in aanvulling op batterij-elektrische vrachtauto’s. Door deze wijziging sluit AanZET aan op andere financiële instrumenten, die eveneens de aanschaf van waterstofverbrandingsmotoren stimuleren.

Openstelling en plafonds 2025
Er komen twee openstellingsperiodes in 2025. De eerste loopt van 28 januari 2025 tot en met 7 februari 2025 en de tweede van 30 september 2025 tot en met 10 oktober 2025. Voor de eerste aanvraagperiode is € 35,3 miljoen beschikbaar. Voor de tweede aanvraagperiode gaat het om een bedrag van € 30 miljoen.

Om te voorkomen dat een aanvraagperiode opengaat voordat in de regeling een subsidieplafond is vastgesteld, zijn de aanvraagperioden voor 2026 en 2027 uit de regeling geschrapt. De regeling loopt door, en de aanvraagperioden zullen weer toegevoegd worden als de subsidieplafonds voor 2026 en 2027 worden vastgesteld.

Over de regeling
Het doel van de regeling is het stimuleren van de aanschaf van nieuwe emissieloze vrachtauto’s door ondernemingen en non-profitinstellingen, teneinde de emissie van CO2 en luchtverontreinigende stoffen te verminderen.

Terug naar overzicht