Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

okt
17

Noord-Nederland krijgt EU-geld om groene waterstofregio te worden

Noord-Nederland krijgt € 20 miljoen Europese subsidie voor de zogenoemde Hydrogen Valley. Hiermee worden de provincies Drenthe, Friesland en Groningen Europese waterstofkoplopers, zo meldt het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK).

De subsidie uit het Joint Technology Initiative Fuel Cells and Hydrogen 2 (FCH, zie ETPJTI) is bestemd voor de ontwikkeling van een volledig functionerende groene waterstofketen in Noord-Nederland. Uiterlijk januari 2020 beoogt het zogeheten HEAVENN-consortium de overeenkomst te kunnen tekenen en kan het zesjarige project van start. De totale projectomvang bedraagt overigens € 90 miljoen: € 20 miljoen subsidie en € 70 miljoen publiek-private cofinanciering.

Het HEAVENN-consortium bestaat uit 31 publieke en private partijen uit zes Europese landen. New Energy Coalition en het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) zijn volgens EZK de aanjagers in de aanvraag, die is ondersteund door meer dan 65 nationale en internationale partijen van Californië tot aan Japan en Nieuw-Zeeland. Het HEAVENN-project is uniek omdat het de hele waterstofketen omvat en plaatsvindt in een geografische regio.

Verschillende deelprojecten
Binnen het HEAVENN-project worden verschillende deelprojecten uitgevoerd, zoals de grootschalige productie van groene waterstof als grondstof voor de industrie, de opslag, transport en distributie van waterstof en de toepassing voor de energievoorziening voor zowel de industrie als de gebouwde omgeving en in de mobiliteit.

Bestaande aardgaspijpleidingen worden geschikt gemaakt voor het transport van waterstof en nieuwe waterstofleidingen worden aangelegd op het Chemie Park Delfzijl en tussen het GZI-Next terrein en het Emmtec Industry & Business Park in Emmen. Een ondergrondse waterstofopslag is voorzien bij HyStock in Veendam. Waterstof als toepassing voor de verwarming van huizen wordt gerealiseerd in Hoogeveen en Groningen en voor de industrie in Delfzijl en Emmen.

In de mobiliteit zal waterstof worden gebruikt voor onder meer bussen, lichte én zware vrachtwagens en personenauto's en er komen waterstoftankstations in Groningen en Emmen bovenop de reeds geplande in Pesse, Groningen en het al operationele tankstation in Delfzijl. Eveneens wordt een binnenvaartschip op waterstof (H2) gebouwd en wordt groene H2 ingezet bij de productie van e-kerosine voor vliegtuigen. Juist de zwaardere voertuigen zijn namelijk zeer geschikt voor het gebruik van waterstof en daar is ook de grootste CO2-reductie en milieuwinst te behalen.

Meer informatie
Kijk voor meer informatie op: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2019/10/17/groningen-en-drenthe-krijgen-eu-geld-als-eerste-groene-waterstofregio-van-europa

Terug naar overzicht