Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

jul
17

Circa € 400.000 subsidie voor acht innovatieve, journalistieke projecten

Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek heeft besloten, een bedrag van in totaal € 392.871 aan subsidie toe te kennen voor journalistiek vernieuwende ideeën. Voor de zevende ronde van de regeling Persinnovatie werden 49 ideeën ingediend, waarvan er na een eerste selectie 16 geselecteerd werden, om verder te verbeteren. Deze aanvragers dienen vervolgens allemaal een aangepaste aanvraag in, waarvan er uiteindelijk 8 werden gehonoreerd.

Als meest vernieuwend werden onder meer beoordeeld:
• Journalistiek en technologie: een inhaalslag - Fontys Hogeschool (€ 45.000): een onderzoek naar omvorming van bestaande en bewezen technieken uit niet-journalistieke onderzoeksdomeinen naar journalistieke tools. Te denken valt hierbij aan tools die teksten versimpelen, tools die grote hoeveelheden data analyseren of automatisch verhalen maken (robot journalistiek). Zie voor meer informatie het oorspronkelijke projectidee;
• Nieuwswaarde van datavisualisaties - Hogeschool Utrecht (€ 47.500): een project, dat gaat onderzoeken, hoe en wanneer beeld iets toevoegt (of overbodig maakt) in een journalistieke context. Welke presentatievormen kun je het best gebruiken? Welke platformen zijn geschikt? Wanneer maak je iets interactief? En snappen gebruikers hoe zij een visualisatie moet lezen? Kortom: wat werkt wel en wat werkt niet als het gaat om het gebruik van datavisualisaties in het nieuws? Het onderzoek zal zich richten op zowel de productie- als de gebruikerskant van datavisualisaties. Zie voor meer informatie het oorspronkelijke projectidee;
• NUprofiel - Sanoma (€ 74.995): met Nuprofiel willen NU.nl en TNO gaeen visualisatie van het nieuws creëren waarbij nieuwscontent meer ‘engaging’ en relevant wordt voor gebruikers. Daarbij worden meerdere variabelen gebruikt om te bepalen welke nieuwscontent belangrijk is voor een gebruiker. Er wordt gekeken naar de mogelijkheden van redactionele selectie; is iets breaking, live of populaire nieuws? Het leesgedrag van de gebruiker wordt onderzocht en de persoonlijke context - tijdstip, locatie en device - worden meegewogen. Zie voor meer informatie het oorspronkelijke projectidee.

Met de Tijdelijke subsidieregeling persinnovatie 2014 kan het Stimuleringsfonds subsidie verstrekken voor activiteiten op het gebied van vernieuwingen op het gebied van journalistieke producten en diensten. Hierbij is aandacht voor het gehele journalistieke proces, inclusief verkoop, distributie en presentatie.

Terug naar overzicht