Nieuws
17
S&O-afdrachtvermindering gewijzigd met oog op termijnoverschrijding
Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) heeft de Regeling S&O-afdrachtvermindering (zie WBSO) gewijzigd.
Dit in verband met de invoering van een regeling met betrekking tot de zogeheten 'verschoonbaarheid van een termijnoverschrijding in geval van een verstoring van de elektronische voorziening'.
Aanleiding en doel
Per 1 januari 2020 is in de Wet vermindering afdracht loonbelasting en premie voor de volksverzekeringen (Wva) de mogelijkheid opgenomen om regels te stellen voor verschoonbare termijnoverschrijdingen in geval van een verstoring van de beschikbaar gestelde voorziening voor het conform die wet doen van een aanvraag van een S&O-verklaring (S&O-aanvraag), een mededeling van de aan speur- en ontwikkelingswerk bestede uren (S&O-mededeling) of een opgave van de burgerservicenummers van de werknemers van een S&O-inhoudingsplichtige die speur- en ontwikkelingswerk hebben verricht (S&O-opgave). Met de nu gepubliceerde wijziging van de Regeling S&O-afdrachtvermindering wordt invulling gegeven aan die mogelijkheid.
In de huidige uitvoeringspraktijk is het al gebruikelijk dat indien een S&O-aanvraag, een S&O-mededeling of een S&O-opgave niet tijdig kan worden ingediend als gevolg van een verstoring die buiten de risicosfeer van de S&O-inhoudingsplichtige of S&O-belastingplichtige ligt, door uitvoeringsorganisatie Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) de mogelijkheid wordt geboden om deze ook na de in de wet genoemde wettelijke termijnen nog te doen. Deze S&O-aanvragen, S&O-mededelingen en S&O-opgaven worden vervolgens behandeld alsof ze tijdig zijn gedaan. De huidige praktijk biedt echter onvoldoende rechtszekerheid vooraf in welke gevallen en onder welke voorwaarden de minister van EZK die mogelijkheid biedt.
Met de nu gepubliceerde wijzigingsregeling wordt de staande praktijk daarom (vereenvoudigd) vastgelegd, vooruitlopend op het voorstel voor de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer. Met dat voorstel wordt een algemene grondslag gecreëerd voor een bestuursorgaan om een wettelijke termijn te verlengen in geval van een verminderde elektronische bereikbaarheid van het bestuursorgaan, en om nadere regels te stellen met betrekking tot de verschoonbaarheid van termijnoverschrijdingen wegens een verminderde elektronische bereikbaarheid van het bestuursorgaan. Wanneer die wet inwerking treedt en nadere regels over verschoonbaarheid gesteld worden, zal EZK weer bezien hoe de nu gewijzigde Regeling S&O-afdrachtvermindering zich verhoudt tot die nadere regels, en of aanpassing weer noodzakelijk is.
Verschoonbare termijnoverschrijding
Uitgangspunt van de regeling over de verschoonbare termijnoverschrijding is ten eerste dat een verstoring buiten de risicosfeer van de S&O-inhoudingsplichtige of S&O-belastingplichtige moet liggen. Een overschrijding van de wettelijke termijnen wordt bovendien pas als verschoonbaar aangemerkt als een voorziening voor het doen van een S&O-aanvraag, S&O-mededeling of S&O-opgave op een zodanig moment en gedurende een zodanige periode niet toegankelijk is of naar behoren functioneert, dat de S&O-inhoudingsplichtige of S&O-belastingplichtige in redelijkheid daardoor niet in staat kan zijn om de S&O-aanvraag, S&O-mededeling of S&O-opgave binnen de wettelijke termijn te doen. Hiervan is sprake indien een verstoring zich voordoet op ten minste één van de drie laatste dagen voorafgaand aan het einde van de wettelijke termijn voor de S&O-aanvraag, S&O-mededeling of S&O-opgave en een verstoring ten minste twee aaneengesloten uren duurt.
Wanneer de S&O-inhoudingsplichtige of S&O-belastingplichtige de S&O-aanvraag, S&O-mededeling of S&O-opgave door een verstoring niet binnen de wettelijke termijn kan doen, kan hij een beroep doen op een verschoonbare termijnoverschrijding, indien hij de S&O-aanvraag, S&O-mededeling of S&O-opgave vervolgens alsnog binnen de in de regeling opgenomen periode doet.
Periode en bekendmaking daarvan
Indien er sprake is van een verstoring, dan is de hoofdregel dat de S&O-inhoudingsplichtige of S&O-belastingplichtige de mogelijkheid krijgt alsnog de S&O-aanvraag, S&O-mededeling of S&O-opgave te doen binnen drie werkdagen na de laatste dag van de wettelijke termijn. S&O-aanvragen, S&O-mededelingen en S&O-opgaven die binnen deze periode alsnog gedaan worden, worden geacht te zijn gedaan binnen de wettelijke termijn.
Deze periode van drie werkdagen kan in twee situaties verlengd worden, namelijk als een verstoring voortduurt tot na de wettelijke termijn of er van een zodanig bijzondere situatie sprake is, dat een verder uitstel gerechtvaardigd is. In het eerste geval krijgt de S&O-inhoudingsplichtige of S&O-belastingplichtige de mogelijkheid de S&O-aanvraag, S&O-mededeling of S&O-opgave alsnog te doen tot en met de derde werkdag na de dag waarop de verstoring verholpen is. In het tweede geval is maatwerk op zijn plaats. Daarom is voor die situaties aangegeven dat de minister een langere periode vast kan stellen waarbinnen de termijnoverschrijding verschoonbaar is. Het kan daarbij bijvoorbeeld gaan om een nieuwe of terugkerende verstoring die zich voordoet in de in de regeling opgenomen periode waarbinnen de termijnoverschrijding verschoonbaar is.
Indien er sprake is van een verstoring, en dus van een verschoonbare termijnoverschrijding van de wettelijke termijn(en) binnen de in de regeling aangegeven periode, dan zal deze ten minste op de website van RVO vermeld worden. Als daar aanleiding toe is, bijvoorbeeld in het geval van een algehele verstoring van de website van RVO, dan zal ook via andere openbare kanalen, zoals via sociale media, worden gecommuniceerd over de verstoring en de periode waarbinnen de S&O-inhoudingsplichtige of S&O-belastingplichtige alsnog zijn S&O-aanvraag, S&O-mededeling of S&O-opgave kan doen.
Meer informatie
Kijk voor meer informatie en een uitgebreide toelichting op: https://www.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-22404.html
Contactgegevens
InnoFunding B.V.
Nieuwe Gracht 7
2011 NB Haarlem
Mail: info@innofunding.nl