Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

dec
15

Aanschafsubsidie Zero Emissie Trucks op komst

Staatssecretaris Van Weyenberg (Infrastructuur en Waterstaat) heeft de Tweede Kamer per brief geïnformeerd over de Regeling Aanschafsubsidie Zero Emissie Trucks (AanZET).

De afgelopen jaren is met de Demonstratieregeling klimaattechnologieën en -innovatie in transport (DKTI) innovatie in duurzaam vrachtvervoerondersteund. Sinds de introductie van de DKTI in 2017 zijn 29 projecten voor het goederenvervoer over weg financieel ondersteund. Het gaat daarbij om experimentele ontwikkeling en proeftuinen. In 2021 is binnen de DKTI de eerste stap naar grootschaligere toepassing van emsissieloze vrachtauto’s gezet via de zogeheten ‘learning by using’-projecten. Het gaat daarbij zowel om batterij- als waterstof-elektrische vrachtauto’s. Hiervoor is € 11 miljoen beschikbaar gesteld.

Het afgelopen jaar heeft een steeds groter aantal vrachtautoproducenten een emissieloos voertuig op de markt gebracht. Het is niet langer noodzakelijk om een bestaand voertuig om te bouwen, maar ondernemers die dit wensen kunnen een nieuw emissieloos voertuig aanschaffen. Vandaar dat het kabinet een Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) aankondigt. Op korte termijn zal de internetconsultatie voor deze subsidieregeling van start gaan. De planning is dat bedrijven vanaf 1 mei 2022 een subsidie kunnen aanvragen.

Het doel van AanZET is om, indien een onderneming de aanschaf van een nieuwe vrachtauto overweegt, de keuze voor een emissieloze vrachtauto met batterij-elektrische of waterstof-elektrische aandrijving aantrekkelijk te maken. Daartoe vergoedt de regeling een deel van de meerkosten van een emissieloze vrachtwagen (klasse N2 en N3) ten opzichte van een dieselvrachtwagen. De subsidie per voertuig loopt van 12,5% van de verkoopprijs met een maximum van € 17.800 voor een grote onderneming bij de aanschaf van een emissieloos voertuig met een maximale massa tot 12 ton, tot 37% van de verkoopprijs voor een kleine onderneming bij de aanschaf van een zero-emissie trekker-oplegger van meer dan 12 ton.

Daarnaast kunnen bedrijven bij de aanschaf van een emissieloze vrachtauto gebruik maken van de Milieu-investeringsaftrek (MIA) om zo nog een deel van de meerkosten af te dekken. Hierdoor komt de totale overheidssteun dicht bij de maximale steunpercentages op grond van de Europese staatssteunkaders, namelijk 40% voor grote ondernemingen, 50% voor middelgrote ondernemingen en 60% voor kleine ondernemingen.

Zie voor de gehele kamerbrief: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2021/12/14/regeling-aanschafsubsidie-zero-emissie-trucks-aanzet

Terug naar overzicht