Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

jan
15

Europese Unie maakt nieuwe oproepen voor Programma Voorlichtings- en Afzetbevorderingsacties voor landbouwproducten bekend

De Europese Unie steunt in 2019 opnieuw initiatieven voor voorlichtings- en afzetbevorderingsacties met behulp van cofinanciering. De acties richten zich zowel op landen in de EU (interne markt) als daarbuiten (derde landen). Tot en met 16 april 2019 kunnen er aanvragen worden ingediend voor mono- en multiprogramma's.

Het werkprogramma voor 2019 richt zich op acties gericht op niet-EU landen met een zo groot mogelijk groeipotentieel. Voorbeelden hiervan zijn Canada, Japan, Mexico en Korea. 

 

Aanvragen kunnen worden ingediend door representatieve organisaties uit de land- en tuinbouwsector.

Het budget voor de monoprogramma's bedraagt in totaal € 95 miljoen, waarvan:

  • € 12 miljoen voor programma's gericht op EU kwaliteitsregelingen in de interne markt;
  • € 8 miljoen voor programma's met specifieke kenmerken van de EU landbouwmethoden en producten op de interne markt;
  • € 25,25 miljoen voor informatievoorziening en promotieprogramma's gericht op China (inclusief Hongkong en Macau), Japan, Zuid-Korea, Taiwan, Zuidoost-Aziatische regio en /pg of Zuid-Azië;
  • € 22 miljoen voor voorlichtings- en afzetbevorderingsprogramma's gericht op Canada, de Verenigde Staten, Mexico of Colombia;
  • € 25,25 miljoen voor voorlichtings- en afzetbevorderingsprogramma's gericht op andere geografische gebieden;
  • € 2,5 miljoen voor voorlichtings- en afzetbevorderingsprogramma's gericht op derde landen en betrekking hebben op tafelolijven. 

Voor multiprogramma's is voor deze oproep een budget gereserveerd van € 86 miljoen, dat wordt onderverdeeld in bedragen van:

  • € 32,8 miljoen voor programma's gericht op EU kwaliteitsregelingen in de interne markt of programma's met betrekking tot specifieke kenmerken van de EU landbouwmethode en de kenmerken van de landbouwproducten van de EU of EU kwaliteitsregelingen;
  • € 8 miljoen voor voorlichtings- en afzetbevorderingsprogramma's gericht op het verhogen van de consumptie van verse groenten en vers fruit op de interne markt, in het kader van goede eetgewoonten;
  • € 2,5 miljoen voor voorlichtings- en afzetbevorderingsprogramma's om de aandacht te vestigen op het duurzame aspect van de productie van rijst;
  • € 38,3 miljoen voor voorlichtings- en afzetbevorderingsprogramma's gericht op (een) derde land(en);
  • € 5 miljoen voor voorlichtings- en afzetbevorderingsprogramma's voor rund- en / of kalfsvlees gericht op (een) derde land(en).

Aanvragen kunnen worden ingediend via de website van de Europese Commissie.

Terug naar overzicht