Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

dec
14

Diverse aanpassingen aanschafsubsidie zero-emissie trucks

Aanvraagprocedure
De afgelopen twee jaar was AanZET binnen een dag na openstelling overtekend, met een loting tot gevolg. De verwachting is dat er ook in 2024 meer interesse is voor subsidies dan het beschikbare budget toelaat. Bij eerdere openstellingen bleek dat sommige aanvragers subsidie aanvragen voor meer emissieloze vrachtauto’s dan dat zij er daadwerkelijk aanschaffen. Dit doen zij om de lotingskansen te verhogen. Om dit te voorkomen, is nu bepaald dat een bedrijf per werkdag slechts één subsidieaanvraag kan indienen voor aanschaf van een emissieloze vrachtauto. Dit kan binnen de gestelde openstellingsperiode in het betreffende kalenderjaar elke werkdag opnieuw, zo lang het budgetplafond niet is overschreden. Door deze aanpassing wordt de kans om subsidie te ontvangen voor ieder bedrijf ten opzichte van vorige jaren groter.

Ook de aanvraagperiodes voor de jaren 2024 tot en met 2027 zijn aangepast en zijn nu:

  • 26 maart 2024 tot en met 24 mei 2024;
  • 28 januari 2025 tot en met 31 maart 2025;
  • 27 januari 2026 tot en met 31 maart 2026; en
  • 26 januari 2027 tot en met 31 maart 2027.

Subsidiepercentages
De subsidiepercentages en de bijbehorende maximumbedragen per bedrijfsgrootte en voertuigcategorie zijn verlaagd. De percentages en maximumbedragen zijn zo gewijzigd dat de hoogte van de subsidie, in combinatie met de in 2024 verlaagde milieu-investeringsaftrek (wordt 36% in plaats van 45%), past binnen de huidige Europese staatssteunkaders. Verder bevat deze wijziging een aanpassing van de gewichtsgrenzen van de voertuigen. Na wijziging bedraagt de subsidie:

  • voor een nieuwe emissieloze vrachtauto die valt onder de voertuigclassificatie N2 bakwagenchassis:
    • bij grote ondernemingen: 6,1% van de verkoopprijs tot een maximum van € 7500;
    • bij middelgrote ondernemingen: 12% van de verkoopprijs tot een maximum van € 14.700;
    • bij kleine ondernemingen en non-profitinstellingen: 14,8% van de verkoopprijs tot een maximum van € 18.800.
  • voor een nieuwe emissieloze vrachtauto die valt onder de voertuigclassificatie N3 bakwagenchassis tot en met een gewicht van 18.000 kg:
    • bij grote ondernemingen: 10,3% van de verkoopprijs tot een maximum van € 31.100;
    • bij middelgrote ondernemingen: 20% van de verkoopprijs tot een maximum van € 60.500;
    • bij kleine ondernemingen en non-profitinstellingen: 28,6% van de verkoopprijs tot een maximum van € 86.600.
  • voor een nieuwe emissieloze vrachtauto die valt onder de voertuigclassificatie N3 bakwagenchassis met een gewicht groter dan 18.000 kg:
    • bij grote ondernemingen: 11,1% van de verkoopprijs tot een maximum van € 43.900;
    • bij middelgrote ondernemingen: 21% van de verkoopprijs tot een maximum van € 83.200;
    • bij kleine ondernemingen en non-profitinstellingen: 29% van de verkoopprijs tot een maximum van € 115.200.
  • voor een nieuwe emissieloze vrachtauto die valt onder de voertuigclassificatie N3 opleggertrekker:
    • bij grote ondernemingen: 11,1% van de verkoopprijs tot een maximum van € 43.900;
    • bij middelgrote ondernemingen: 21% van de verkoopprijs tot een maximum van € 83.200;
    • bij kleine ondernemingen en non-profitinstellingen: 29% van de verkoopprijs tot een maximum van € 115.200.

Plafond 2024
Tot slot is het plafond voor 2024 vastgesteld op € 45 miljoen.

Over de regeling
Het doel van de Aanschafsubsidieregeling zero-emissie trucks AanZET is het stimuleren van de aanschaf van nieuwe emissieloze vrachtauto’s door ondernemingen en non-profitinstellingen, teneinde de emissie van CO2 en luchtverontreinigende stoffen te verminderen.

Terug naar overzicht