Nieuws
14
Innovatiebudget Digitale Overheid binnenkort weer open
Het innovatiebudget is aan te vragen door alle Nederlandse overheden. Dus zowel provincies, gemeenten, waterschappen, ministeries en uitvoeringsorganisaties. Voor provincies en gemeenten worden de uitkeringen in het kader van het innovatiebudget verstrekt vanuit de Regeling specifieke uitkering verbetering digitale dienstverlening (SPUK-DD). Deze regeling biedt de juridische grondslag voor het door BZK uitkeren van het Innovatiebudget Digitale Overheid aan provincies en gemeenten.
De randvoorwaarden voor een project zijn:
- publieke samenwerking: het voorstel is ingediend door minimaal twee overheidsinstanties, waarvan één is benoemd tot regiepartij;
- cofinanciering: indieners dragen zelf, gezamenlijk, minstens het genoemde percentage van de totale projectkosten. Het bestuurlijke commitment hiervoor tonen zij aan middels een ondertekende verklaring die wordt meegestuurd met het aanmeldingsformulier;
- dienstverlening: het voorstel draagt bij aan de verbetering van digitale overheidsdienstverlening aan burgers en ondernemers;
- looptijd: de looptijd van het ingediende project is maximaal twaalf maanden vanaf gunning;
- openbaarheid van indiening: alle ingediende voorstellen bevatten een publiek deelbare samenvatting;
- rapportage: de geleerde lessen worden openbaar gedeeld.
De jury beoordeelt de inzending aan de hand van de volgende criteria:
- onderscheidend: de mate waarin de activiteit en het doel van de aanvraag innovatief zijn en bijdragen aan het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen;
- betrokkenheid van gebruikers: de manier waarop de doelgroep wordt betrokken bij de uitvoering van de activiteit;
- kennis en kunde: de verwachte uitvoerbaarheid van de activiteit;
- herbruikbaarheid en transparantie: de mate waarin de activiteit herbruikbaar en schaalbaar is voor andere overheidsorganisaties;
- toekomstplan: de mate waarin wordt verwacht dat de resultaten van de activiteit na afronding van de uitvoering, indien van toepassing, doorontwikkeld en onderhouden zullen worden.
Daarnaast kan de jury rekening houden met regionale spreiding, de samenstelling van de groep aanvragers en het type activiteiten (bijvoorbeeld onderzoek of implementatie).
Er wordt onderscheid gemaakt in kleine en grote projecten:
- kleine projecten zijn projecten tot en met € 200.000. De verplichte eigen bijdrage voor deze projecten bedraagt 25%;
- grote projecten zijn projecten boven de € 200.000. De verplichte eigen bijdrage voor deze projecten bedraagt 40%. De bijdrage vanuit het innovatiebudget is maximaal € 800.000 per project.
Voor 2025 is € 4 miljoen beschikbaar, waarvan in principe € 1,5 miljoen voor kleine projecten en € 2,5 miljoen voor grote projecten. De aanmeldperiode staat open van 3 maart 2025 tot en met 31 maart 2025 (24.00 uur).
Kijk voor meer informatie ook op: https://www.digitaleoverheid.nl/dossiers/innovatiebudget/ en https://www.digitaleoverheid.nl/overzicht-van-alle-onderwerpen/innovatie/innovatiebudget/selectieproces/
Terug naar overzichtContactgegevens
InnoFunding B.V.
Nieuwe Gracht 7
2011 NB Haarlem
Mail: info@innofunding.nl