Nieuws
14
Oproepen voor voorlichting en afzetbevordering landbouwproducten
De Europese Commissie heeft twee oproepen gepubliceerd in het kader van de Verordening inzake voorlichtings- en afzetbevorderingsacties betreffende landbouwproducten uitgevoerd op de interne markt en in derde landen (VALU).
Het gaat om een oproep tot het indienen van voorstellen voor de uitvoering van zogeheten monoprogramma's (van één of meerdere organisaties uit eenzelfde lidstaat) en een oproep tot het indienen van voorstellen voor de uitvoering van zogeheten multiprogramma's (van ten minste twee organisaties uit ten minste twee lidstaten).
In aanmerking voor ondersteuning komen in de EU gevestigde organisaties die representatief zijn voor de betrokken sector of het betrokken product waarop het voorstel betrekking.
Ondersteuning is beschikbaar voor voorlichtings- en afzetbevorderingsacties die tot doel hebben:
- meer bekendheid geven aan de voordelen van de landbouwproducten van de Unie en de hoge normen die aan de productiemethoden in de Unie worden gesteld;
- het concurrentievermogen en de consumptie van landbouwproducten en bepaalde levensmiddelen uit de Unie vergroten en het profiel ervan zowel binnen als buiten de Unie verhogen;
- de bekendheid met en erkenning van kwaliteitsregelingen van de Unie verhogen;
- het marktaandeel van landbouwproducten en bepaalde levensmiddelen uit de Unie vergroten, met specifieke aandacht voor de markten in derde landen die het grootste groeipotentieel bieden;
- de normale marktomstandigheden herstellen in geval van ernstige marktverstoringen, verlies van vertrouwen bij de consument of andere specifieke problemen.
De acties kunnen onder meer betrekking hebben op de volgende producten: bier, chocolade en afgeleide producten, brood, gebak, cake, suikerwerk, biscuits en andere bakkerswaren, dranken op basis van plantenextracten, deegwaren, zout, natuurlijke gommen en harsen, mosterdpasta, suikermaïs, katoen of gedistilleerde dranken met een beschermde geografische aanduiding.
Te ondersteunen acties bestaan in het bijzonder uit PR-activiteiten en voorlichtingscampagnes en kunnen de vorm aannemen van deelname aan evenementen, beurzen en tentoonstellingen van nationaal, Europees of internationaal belang.
De maximale bijdrage varieert van 70% tot 85% van de subsidiabele kosten. In totaal is € 95 miljoen beschikbaar voor de ondersteuning van monoprogramma's en € 86,4 miljoen voor de ondersteuning van multiprogramma's.
Aanvragen voor zowel mono- als multiprogramma's kunnen tot en met 15 april 2020 (17.00 uur) worden ingediend bij het Uitvoerend Agentschap voor consumenten, gezondheid, landbouw en voeding (Chafea).
Contactgegevens
InnoFunding B.V.
Nieuwe Gracht 7
2011 NB Haarlem
Mail: info@innofunding.nl