Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

jul
11

Subsidieregeling onderwijscoalities af- en ombouw gesloten jeugdhulp gepubliceerd

Ten tweede is het doel om het onderwijs voor te bereiden op en aan te laten aansluiten bij de af- en ombouw van de gesloten jeugdhulp. Met de regeling wordt gestreefd naar het vergroten van expertise en kennis bij scholen en samenwerkingsverbanden én het stimuleren van samenwerking en afstemming tussen alle betrokken partijen uit het onderwijs en de jeugdhulp, om zo ook in de toekomst goed onderwijs te kunnen bieden aan deze groep jeugdigen.

Subsidie kan worden aangevraagd door een samenwerkingsverband in het voortgezet onderwijs dat optreedt als penvoerder namens een coalitie. Deze coalitie bestaat uit minimaal twee samenwerkingsverbanden in het voortgezet onderwijs en vormt een logisch geografisch afgebakend geheel, door bestaande samenwerkingsrelaties of geografische grenzen, waar mogelijk aansluitend op het bovenregionaal gebied.

Om in aanmerking te komen voor subsidie, moet de coalitie, samen met alle relevante betrokken partijen, een plan van aanpak opstellen. In het plan van aanpak worden de betrokken coalitiepartijen benoemd, en wordt ook een omschrijving gegeven van de manier waarop de coalitiepartijen samen willen gaan werken. Er moet in ieder geval ook aandacht besteed worden aan de betrokkenheid en rol van de coördinerende gemeente of gemeenten binnen de coalitie.

In het plan van aanpak wordt een aantal regionale doelen omschreven die de coalitie gedurende de subsidieperiode nastreeft. Deze doelen voor het onderwijs sluiten ook aan op de tweeledige doelstelling van de regeling en vloeien logisch voort uit de omschreven regiovisie met de voorgenomen regionale veranderingen van de af- en ombouw van de gesloten jeugdhulp waar de coalitie op de korte en lange termijn mee te maken krijgt. Coalities zijn verplicht om activiteiten in het plan van aanpak te beschrijven die overeenkomen met één of meerdere van de subsidiabele activiteiten:

  • de inzet van gespecialiseerde medewerkers of docenten met kennis over residentiële jeugdigen om docenten in het voortgezet onderwijs, het voortgezet speciaal onderwijs of het middelbaar beroepsonderwijs te ondersteunen bij het bieden van onderwijs aan jeugdigen die in de residentiele jeugdhulp verblijven;
  • het bieden van begeleiding bij het onderwijs- en ontwikkelproces van de jeugdige, met als doel dat de school waar de jeugdige op dat moment onderwijs krijgt betrokken blijft bij de ontwikkeling van de jeugdige die van een grootschalige gesloten accommodatie naar een kleinschalige voorziening wordt overgeplaatst;
  • de afstemming tussen scholen bij de individuele begeleiding van een jeugdige in de overstap naar passend en aansluitend onderwijs in de omgeving;
  • het faciliteren van het onderwijspersoneel van scholen verbonden aan gesloten accommodaties bij de opbouw van onderwijs of onderwijsondersteuning bij kleinschalige voorzieningen of bij alternatieven van gesloten jeugdhulp;
  • de ondersteuning bij de individuele casuïstiek van jeugdigen in verschillende schoolsoorten, van primair onderwijs tot en met middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs, of begeleiding van jeugdigen naar stagemogelijkheden of beschikbare onderwijsvoorzieningen;
  • kennisopbouw en deskundigheidsbevordering bij consulenten van de samenwerkingsverbanden, onderwijsteams en regionale expertteams jeugd of bovenregionale expertisenetwerken jeugd over de ontwikkeling van jeugdigen in de gesloten jeugdhulp en het onderwijs bij kleinschalige voorzieningen;
  • het opzetten, inrichten en borgen van een goede samenwerking en afspraken tussen de samenwerkingsverbanden, het middelbaar beroepsonderwijs, het primair en voortgezet onderwijs, de relevante gemeente of gemeenten of coördinerende gemeente of gemeenten, regionale expertteams, bovenregionale expertisenetwerken jeugd, de betrokken jeugdhulpaanbieders of andere partijen over het onderwijs en de ondersteuning aan de jeugdigen die met de af- en ombouw van de gesloten jeugdzorg op andere plekken terechtkomen en daar onderwijs nodig hebben, en de jeugdigen die voorlopig nog in de gesloten jeugdhulp verblijven; of
  • activiteiten in het kader van projectleiding van het plan van aanpak waaronder projectplanning, verdere uitwerking van activiteiten, coördinatie en evaluatie.

Er is een plafond van € 12 miljoen vastgesteld voor de kalenderjaren 2023 en 2024 samen. Het subsidiebedrag dat ten hoogste kan worden verstrekt, wordt berekend op basis van het aantal vo-leerlingen dat op 1 oktober 2022 voorlopig als werkelijk schoolgaand staat ingeschreven op de scholen aangesloten bij de samenwerkingsverbanden binnen de coalitie. De subsidie bedraagt per vo-leerling maximaal € 25,55. Indien het subsidieplafond wordt overschreden, wordt het bedrag per vo-leerling verlaagd naar rato van het aantal vo-leerlingen waarvoor de subsidie wordt toegekend, tot minimaal € 12,78 per vo-leerling.

Aanvragen kunnen van 15 augustus 2023 tot en met 2 oktober 2023 worden ingediend bij de Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen (DUS-I).

Terug naar overzicht