Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

feb
8

Subsidieregeling STAP-budget flink aangepast

Er is een wijziging van de Subsidieregeling STAP-budget (STAP) gepubliceerd. Het gaat om inhoudelijke wijzigingen die zien op onder andere de toegankelijkheid van de regeling, wijzigingen ten behoeve van de uitvoering en een aantal technische wijzigingen.

Inhoudelijke wijzigingen ten behoeve van toegang tot de regeling
Het uitgangspunt van de Subsidieregeling STAP-budget is om de toegang voor iedereen te garanderen door middel van een eenvoudig digitaal proces. Niet iedereen kan echter aansluiten op de digitale weg. Daarom regelt de Subsidieregeling STAP-budget al dat aanvragen van subsidie ook gedaan kunnen worden bij het UWV-werkloket en subsidieaanvragers hierbij indien nodig ondersteuning krijgen.

Dergelijke ondersteuning neemt meer tijd in beslag dan een digitale aanvraag. Om te voorkomen dat het budget langs de digitale weg volledig uitgeput is voordat aanvragen via het UWV-werkloket zijn verwerkt, is er een aanpassing doorgevoerd voor twee tijdvakken in 2022 (tijdvak twee: 1 mei tot en met 30 juni 2022 en tijdvak drie: 1 juli tot en met 31 augustus 2022). Voor deze tijdvakken is een beperkte overschrijding van het budget van het betreffende tijdvak mogelijk als er voor de ondersteuning van de fysieke subsidieaanvragers extra budget nodig is. Voor de opvolgende tijdvakken (na 31 augustus 2022) wordt in de doorontwikkeling gekeken naar een structurele voorziening. Overigens zal, indien er sprake is van budgetoverschrijding in tijdvak 2 en 3, deze overschrijding moeten worden gecompenseerd in een ander tijdvak.

Om uitvoeringstechnische redenen wordt de verdeling per tijdvak niet meer op voorhand in de Subsidieregeling STAP-budget opgenomen, maar jaarlijks, door middel van een wijziging van de regeling. Tot 2026 verschilt de budgettering namelijk per jaar vanwege incidentele kosten die ten laste worden gelegd aan het budget van de jaren 2022 tot 2026. Ieder jaar zijn er zes tijdvakken, met uitzondering van 2022 waar er sprake is van vijf tijdvakken, beginnend vanaf maart. De verdeling over de tijdvakken is in beginsel gelijk. Als sprake is van een andere verdeling wordt deze bekendgemaakt in de Staatscourant.

Wijzigingen ten behoeve van de uitvoering
Bij deze wijzigingen gaat het enerzijds om aangescherpte of aangevulde definities en anderzijds om uitbreidingen van de Subsidieregeling STAP-budget die uit het voortschrijdende proces van implementatie zijn vastgesteld.

Aangescherpte definities
Het begrip catalogusprijs is toegevoegd. Hiermee wordt een onderscheid duidelijk tussen de totaalprijs die de opleider in het scholingsregister meldt en het subsidiabele deel ervan. Niet alle onderdelen van de catalogusprijs worden namelijk vergoed met de Subsidieregeling STAP-budget. De catalogusprijs is de prijs die de deelnemer aan de opleider is verschuldigd. Onderdeel van die prijs zijn de kosten die direct betrekking hebben op de scholing. Deze laatste kosten vormen het subsidiabele deel, dat in de regeling als subsidiabele kosten is omschreven.

In artikel 16 wordt het nieuwe formulier ‘vooraanmelding’ geïntroduceerd. Hiermee kunnen opleiders optioneel scholingsgegevens van het bewijs van deelname rechtstreeks en digitaal aan UWV doorgeven. Dit beperkt de administratieve lasten van de Subsidieregeling STAP-budget en voorkomt foutgevoeligheid bij de aanmelding.

In artikel 21 worden velden toegevoegd die de opleider in elk geval moet opgeven in het scholingsregister. Dit is van belang voor een correcte aanlevering van gegevens, die later wordt gebruikt in de aanvraag van STAP-budget.

Uit beleidsmatig opzicht is de categorie van bedrijfsopleidingen aangescherpt met de toevoeging van een bijlage met de geselecteerde branches waar deze opleidingen voor aangeboden worden. Deze categorie kenmerkt zich dat de bedrijfsopleidingen bij uitstek op de arbeidsmarkt gericht zijn, maar geen generiek keurmerk kennen. In overleg met werkgeversorganisaties is gekeken welke branches in ieder geval voor deze categorie voldoen aan de kwaliteitseisen van de Subsidieregeling STAP-budget en in deze eerste fase in aanmerking komen voor toelating in het scholingsregister. De eisen die de branches hanteren voor hun opleidingen zien onder andere op een voorgeschreven branche-erkenning of verklaring, het bewijs van verworven kennis of vaardigheden door het afronden van een kennis- en/of praktijktoets, meerdere positieve referenties en verplichting tot monitoring van slagings- en/of resultaatspercentages.

Voor branches die niet zijn genoemd op de lijst in de bijlage, wordt spoedig na de start van het STAP-budget aan branchespecifieke keurmerken de mogelijkheid geboden om toegelaten te worden op basis van een toetsingskader dat naar verwachting spoedig na de start gereed is.

Uitbreidingen
Het begrip van scholing is nader gedefinieerd. Om de kwaliteit van scholingsactiviteiten en opleiders te kunnen borgen en vanuit het oogpunt van uitvoerbaarheid is er gekozen voor een gefaseerde instroom van keurmerken van scholingsactiviteiten die in aanmerking komen voor het STAP-budget. In de eerste fase vanaf 1 maart 2022 zal een beperkt aantal generieke, brancheoverstijgende keurmerken die voldoende kwaliteitsborging bieden van scholingsactiviteiten en opleiders toegang bieden tot opname in het scholingsregister STAP en financiering van scholing vanuit het STAP-budget. Sinds de publicatie van de regeling op 19 juli 2021 is van de generieke keurmerken Cedeo en CPION vastgesteld te voldoen aan de gestelde eisen van kwaliteitsborging en toegevoegd aan de regeling. In aanvulling op de toelating van generieke keurmerken worden in overleg met werkgeversorganisaties ook enkele branches in staat gesteld om een kleiner aanbod branchespecifieke scholingsactiviteiten in aanmerking te laten komen voor het STAP-budget.

Tot slot wordt in de Subsidieregeling STAP-budget de Toetsingskamer STAP geïntroduceerd. Er wordt in de regeling onderscheid gemaakt in toezicht op naleving van de verplichtingen en misbruik en oneigenlijk gebruik, enerzijds aan de zijde van subsidieaanvragers en anderzijds aan de zijde van opleiders. UWV houdt toezicht op naleving van de verplichtingen door subsidieaanvragers en misbruik en oneigenlijk gebruik door subsidieaanvragers. De minister houdt toezicht op naleving van de verplichtingen door opleiders en op misbruik en oneigenlijk gebruik aan de zijde van opleiders en wijst hiervoor de Toetsingskamer STAP aan.

Over de regeling
Het doel van de Subsidieregeling STAP-budget is om de beroepsbevolking duurzaam inzetbaar te houden op de arbeidsmarkt. Vanuit de regeling is ondersteuning beschikbaar voor personen die een band hebben met de Nederlandse arbeidsmarkt, die scholing volgen gericht op de versterking van hun arbeidsmarktpositie.

Terug naar overzicht