Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

nov
7

Meerjarenprogramma voor verduurzaming vervoerssector

In het kader van de vrachtwagenheffing gaan eigenaren van vrachtwagens een bedrag per gereden kilometer op bepaalde wegen betalen. Tegelijk vervalt het Eurovignet en wordt de motorrijtuigenbelasting tot het minimum verlaagd. De vrachtwagenheffing geldt voor alle binnenlandse en buitenlandse vrachtwagens die 3,5 ton of meer wegen. Het gemiddelde tarief per kilometer bedraagt 16,7 cent (prijspeil 2023). Hoe lager de uitstoot en hoe lichter de vrachtwagen, hoe lager het kilometertarief.

Als de vrachtwagenheffing wordt ingevoerd, gaat de motorrijtuigenbelasting fors omlaag en verdwijnt het Eurovignet in Nederland. Binnen- en buitenlandse vrachtwagens gaan dan evenveel betalen voor het gebruik van de weg.

De netto-opbrengst van de heffing gaat naar subsidies voor de verduurzaming en innovatie van de transportsector, bijvoorbeeld subsidies voor de aanschaf van elektrische of waterstoftrucks en laadpalen. Er kan in 2024 al subsidie worden aangevraagd voor de aanschaf van emissievrije vrachtwagens en voor het organiseren van efficiënter vervoer. Naast deze subsidies worden de volgende projecten ook ondersteund vanuit de vrachtwagenheffing:

  • ontwikkelen ICT-tool die informatie over biobrandstoffen vastlegt;
  • onderzoek naar opladen van elektrische vrachtwagens tijdens het rijden.

Zie voor de publicatie in de Staatscourant (waarmee het meerjarenprogramma formeel van start is gegaan): https://www.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2024-35901.html en voor meer informatie over de vrachtwagenheffing: https://www.vrachtwagenheffing.nl/

Terug naar overzicht