Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

jul
7

Strategische Agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek bekendgemaakt

De kwaliteit van het hoger onderwijs krijgt de komende periode de hoogste prioriteit. Er komen duizenden docenten bij, studenten krijgen meer ruimte om hun studie zelf vorm te geven. Bij universiteiten zal het accent meer naar onderwijs verschuiven. Dit zijn enkele afspraken uit de Strategische Agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek, die minister Bussemaker (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) vandaag heeft aangeboden.

Er zijn oplopend tot 2025 middelen voor 2500 extra (fte) docenten in het hbo en 1400 extra (fte) docenten in het wo. Dat is bijna 15% meer dan nu. Daarnaast is er geld voor honderden meer (fte) docentonderzoekers, of universitair (hoofd)docenten met een gecombineerde onderzoeks- en onderwijstaak en honderden extra (fte) lectoren en promovendi met ook een onderwijstaak. Hiermee wordt het aantal lectoren per hbo-student bijna verdubbeld.
Om een impuls te geven aan de vernieuwing van het hoger onderwijs wordt een nieuw beurzenprogramma voor docenten en onderwijsleiders geïntroduceerd. Hiermee is op termijn € 20 miljoen per jaar gemoeid. Excellente en veelbelovende docenten, docententeams en onderwijsleiders kunnen in aanmerking komen voor een beurs van € 50.000, € 100.000 of € 250.000. Zij kunnen hiermee innovaties financieren waarmee ze hun onderwijs verbeteren. Voor onderzoek naar onderwijs komt vanaf 2018 een bedrag oplopend tot € 5 miljoen extra beschikbaar. De beurzen worden Comenius-beurzen genoemd.
De Strategische Agenda 'De waarde(n) van weten' is als volgt opgebouwd:
• Hoofdstuk 1 - De sprong naar de toekomst: beschrijft de recente ontwikkelingen in het hoger onderwijs en de stappen, om de kwaliteit van het hoger onderwijs te verbeteren;
• Hoofdstuk 2 - Onderwijs van wereldformaat: geeft een omschrijving van de leeromgeving in het hoger onderwijs en hoe de omgeving bij kan dragen aan de kwaliteit van het onderwijs;
• Hoofdstuk 3 - Toegankelijkheid, talentontwikkeling en diversiteit: gaat over de manier waarop hoger onderwijs talenten van studenten kan helpen ontwikkelen en over de mate van toegankelijkheid van het onderwijs;
• Hoofdstuk 4 - Verbinding met de samenleving: omschrijft de wijze waarop de samenleving een leeromgeving kan zijn, door concrete en maatschappelijke vraagstukken / opdrachten uit het bedrijfsleven in het onderwijs te integreren;
• Hoofdstuk 5 - Investeringsagenda: geeft een omschrijving van de wijze, waarop de beschikbare middelen worden verdeeld over de belangrijkste doelstellingen uit de agenda.


De agenda is ook als geheel te downloaden.

Terug naar overzicht