Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

nov
6

Plafonds 2025 voor subsidie spoorgoederenvervoer

Op basis van de regeling wordt subsidie verstrekt als (gedeeltelijke) tegemoetkoming in de hogere kosten die de subsidiegerechtigden maken vanwege de invoering van een nieuw stelsel van kostentoerekening door ProRail, waardoor de vergoeding voor de dienst ‘opstellen en rangeren’ substantieel hoger werd. De subsidie is bedoeld om de gerechtigden meer tijd te geven om de business case aan te passen aan deze nieuwe berekeningsmethodiek. Daarom bouwt het subsidiebedrag gedurende de looptijd van de regeling elk jaar af.

Voor het jaar 2025 is gekozen voor een afname van 1% ten opzichte van de subsidiebedragen van 2024. De 1% afname is in de berekening van de subsidiebedragen voor 2025 toegepast op beide tariefdragers (opstelminuut en spoorlengte). De subsidieplafonds zijn gebaseerd op de eerder begrote en uitgekeerde voor de subsidieregeling beschikbare bedragen.

Overigens is binnen de regeling sprake van twee subsidies: de subsidie ‘opstellen en rangeren’ die van toepassing is voor alle gerechtigden (categorie A) en een extra subsidie die alleen van toepassing is voor logistieke ondernemingen (categorie B). Logistieke ondernemingen komen dus zowel in aanmerking voor de subsidie zoals opgenomen in categorie A als de subsidie zoals opgenomen in categorie B. Die beide categorieën worden ook gelijktijdig toegepast voor dezelfde opstelminuut van de logistieke onderneming.

Concreet zijn voor 2025 de volgende plafonds vastgesteld: € 6 miljoen voor categorie A en € 700.000 voor categorie B.

Terug naar overzicht