Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

dec
5

Subsidieregeling zero-emissie mobiliteit gewijzigd

Wijzigingen Swim
Op grond van de Swim kunnen subsidies worden verstrekt voor investeringen in waterstoftankstations en emissievrije waterstofvoertuigen voor wegvervoer.

Een belangrijke nu aangebrachte wijziging betreft de verhoging van het subsidieplafond voor 2024, van € 22 miljoen naar € 28 miljoen. Met deze extra € 6 miljoen wordt het deelplafond voor aanvragen inclusief aanschaf of opwaardering van waterstoftankstations verhoogd van € 13 miljoen naar € 18 miljoen, en wordt het deelplafond voor alleen aanschaf of retrofitting van vervoermiddelen verhoogd van € 9 miljoen naar € 10 miljoen.

Tijdens de Swim-openstellingsperiode van 15 juli 2024 tot en met 6 september 2024 is voor afgerond € 39,3 miljoen subsidie aangevraagd. Voor aanvragen inclusief aanschaf of opwaardering van waterstoftankstations is € 29,7 miljoen aangevraagd. Voor aanvragen die alleen aanschaf of retrofitting van vervoermiddelen betreffen, is € 9,6 miljoen aangevraagd. Met de nu verhoogde deelplafonds kan aan meer aanvragers subsidie worden verstrekt.

Ook zijn voor de Swim het subsidieplafond en de openstellingsperiode voor 2025 bekendgemaakt. Het subsidieplafond voor 2025 bedraagt € 40 miljoen (€ 26 miljoen voor aanvragen inclusief aanschaf of opwaardering van waterstoftankstations en € 14 miljoen voor alleen aanschaf of retrofitting van vervoermiddelen. De openstellingsperiode loopt van 1 april 2025 tot en met 7 mei 2025.

Daarnaast zijn enkele verbeteringen doorgevoerd. Zo is de voorrangsregeling aangepast voor aanvragen in stedelijke knooppunten waar nog geen waterstoftankstation operationeel is. Ook de eis dat een voor rolstoelen toegankelijk voertuig over meer dan vijf zitplaatsen beschikt, is aangepast. De eis is nu dat dit voertuig over meer dan vier zitplaatsen beschikt.

Ten slotte is het maximum van € 4 miljoen voor de aanschaf of retrofit van emissievrije waterstofvoertuigen verhoogd tot € 5 miljoen. Deze ophoging komt voort uit de ervaring met consortia waaraan exploitanten deelnemen van waterstoftankstations met een dagcapaciteit van meer dan 1000 kilogram.

Wijzigingen Sprila
Op grond van de Sprila kan subsidie worden verstrekt voor de aanleg van private laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen.

Op 24 september 2024 is de Sprila voor het eerst opengesteld. Voor de advisering over en aanleg van DC-laadstations (voor andere aanvragers dan OV-concessiehouders of touringcarbedrijven) is op 24 september 2024 in totaal € 30,5 miljoen subsidie aangevraagd. Het voor deze categorie beschikbare bedrag is echter ‘maar‘ € 15,5 miljoen. Voor advisering over en aanleg van AC-laadstations is tot en met 11 oktober slechts € 2,1 miljoen subsidie aangevraagd, terwijl voor deze categorie € 17,9 miljoen beschikbaar is.

Met de nu bekendgemaakte wijziging worden daarom middelen die oorspronkelijk bedoeld waren voor de categorie AC-laadstations overgeheveld naar de categorie DC-laadstations. Hierdoor kunnen meer aanvragen worden toegekend voor advies over en aanleg van DC-laadstations. Concreet wordt het deelplafond voor de categorie DC-laadstations (anders dan voor OV-concessiehouders of touringcarbedrijven) met € 8 miljoen verhoogd van € 15.542.000 naar € 23.542.000, en wordt het deelplafond voor de categorie AC laadstations tegelijkertijd met € 8 miljoen verlaagd van € 17,9 miljoen naar € 9,9 miljoen.

Terug naar overzicht