Nieuws
5
Internetconsultaties DEI+ voor AtJ- en P2X-fuels
De voorgestelde wijzigingen betreffen een nieuw onderdeel om de markt te ondersteunen bij het verder ontwikkelen en opschalen van productietechnieken voor Alcohol to Jet (AtJ)-brandstoffen én een nieuw onderdeel om de markt te ondersteunen bij het verder ontwikkelen en opschalen van productietechnieken voor Power-to-X (P2X) brandstoffen. Over beide wijzigingen is een internetconsultatie gestart.
Achtergrond
De inzet van duurzame luchtvaartbrandstoffen is op de korte en middellange termijn de enige mogelijkheid om de energietransitie van de luchtvaart significant in-sector te realiseren. Daarvoor is het van belang dat er voldoende duurzame luchtvaartbrandstoffen beschikbaar zijn. Duurzame luchtvaartbrandstoffen kunnen deels in Nederland en Europa worden geproduceerd of opgewekt. Dit draagt bij aan het vergroten van de energiezekerheid en -onafhankelijkheid in Nederland en Europa, aan de verduurzaming van de luchtvaartsector (reductie CO2-uitstoot) en het biedt bovendien kansen voor toekomstig verdienvermogen.
ReFuelEU verplicht leveranciers van luchtvaartbrandstoffen dat vanaf 2025 minimaal 2% van de geleverde brandstoffen duurzaam is. Dit aandeel stijgt geleidelijk naar 70% in 2050. Verder stelt ReFuelEU een verplichting van 1,2% voor synthetische luchtvaartbrandstoffen in 2030, oplopend naar 35% in 2050.
Duurzame brandstoffen kunnen met verschillende technieken geproduceerd worden, waaronder Alcohol to Jet (AtJ) technieken. Onder AtJ wordt verstaan: een proces waarbij alcoholen middels verschillende processtappen worden opgewaardeerd naar biobrandstoffen voor de luchtvaart, ook wel biokerosine genoemd. Ook synthetische luchtvaartbrandstoffen, ook wel ‘Power to X fuels’ (P2X-fuels) genoemd, kunnen op verschillende manieren worden geproduceerd. Onder P2X wordt verstaan: een proces waarbij hernieuwbare waterstof en CO2 middels verschillende processtappen worden opgewaardeerd naar brandstoffen voor de luchtvaart.
Het kabinet heeft besloten met middelen uit het Klimaat- en Transitiefonds een subsidieregeling in te stellen om de markt te ondersteunen om productietechnieken voor AtJ-fuels en voor P2X-fuels verder te ontwikkelen en op te schalen. Bij de vormgeving van deze instrumenten die uitvoering geven aan deze maatregelen betrekken het ministerie van Klimaat en Groene Groei en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat graag de marktpartijen. Het doel van deze consultaties is tweeledig:
- inventariseren welke plannen er zijn in de markt; en
- inventariseren op welke wijze mogelijke randvoorwaarden van het instrument invloed kunnen hebben op de realisatie van deze projecten.
Doelgroep
De AtJ-consultatie is gericht op bedrijven en onderzoeksorganisaties die AtJ-technieken ontwikkelen of bedrijven die AtJ-brandstoffen willen produceren. De ontwikkeling van de techniek vindt plaats op TRL niveau 5-8. In deze TRL bandbreedte worden pilot- en demonstratieprojecten ontwikkeld.
De P2X-consultatie is gericht op bedrijven en onderzoeksorganisaties die technieken ontwikkelen waarmee P2X-fuels geproduceerd kunnen worden, of die zelf P2X-fuels willen produceren. Het instrument zou projecten van TRL 5-7 stimuleren. In deze TRL bandbreedte worden veelal pilotprojecten ontwikkeld. Echter vallen onder de doelgroep ook bedrijven die demonstratieprojecten willen realiseren.
Reageren
Reacties in het kader van beide consultaties kunnen tot en met 27 september 2024 worden ingediend. De consultaties zijn te vinden op: https://www.internetconsultatie.nl/alcoholtojet_fuels/b1(AtJ-brandstoffen) en https://www.internetconsultatie.nl/p2xfuels/b1 (P2X brandstoffen).
Contactgegevens
InnoFunding B.V.
Nieuwe Gracht 7
2011 NB Haarlem
Mail: info@innofunding.nl