Nieuws
5
Aangepaste DKTI-regeling eind maart/begin april opnieuw open
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft een wijziging van de Subsidieregeling Demonstratie Klimaattechnologieën en -innovaties in transport (DKTI) gepubliceerd.
De wijziging houdt verband met het opnieuw openstellen van de regeling in 2021. De openstelling is eerder al aangekondigd.
Ten opzichte van de vorige openstelling in 2019 is de regeling nu uitgebreid met de nieuwe categorie ‘learning by using’. Het doel van learning bij using is het opdoen en delen van ervaring met grootschalige aanschaf en gebruik van zero-emissie voertuigen in het goederenvervoer om hierdoor kennis over een effectieve en efficiënte inzetbaarheid (bijvoorbeeld in verband met de actieradius, de laadduur of meer in algemene zin de operationele kosten) van deze voertuigen verder te verhogen. Concreet betreft dit zero-emissie voertuigen in de categorieën N2 vanaf een maximumgewicht van 4.250 kg en N3. Projecten betreffende het rijden op biobrandstoffen worden niet ondersteund vanuit learning by using.
Afgezien van deze toevoeging blijft de DKTI op hoofdlijnen ongewijzigd. Evenals in voorgaande jaren zal de regeling bijdragen aan de ontwikkeling en demonstratie van nieuwe emissiearme oplossingen via de projectsoorten ‘experimentele ontwikkeling’ en ‘proeftuin’. Deze projectsoorten zullen zich blijven richten op dezelfde voertuigtypen als in 2019, te weten voertuigen voor goederenvervoer over de weg, bussen, twee- en driewielers, mobiele machines, en vaartuigen. Ter verduidelijking van het toepassingsgebied van de regeling is de bestaande voertuigcategorie grondgebonden voertuigen op luchthavens herbenoemd naar emissiearme mobiele machine op luchthaventerreinen. Dit voertuigtype komt enkel voor de projectsoort ‘experimentele ontwikkeling’ in aanmerking.
De steunmogelijkheden voor mobiele machines (buiten luchthaventerreinen) zijn aangepast aan de vereisten van de structurele aanpak van de stikstofproblematiek. Binnen deze categorie komen enkel zero-emissie mobiele machines in aanmerking voor steun. Om het gebruik van zero-emissie mobiele machines bij woningbouw te stimuleren krijgen projecten proeftuin bij de beoordeling een bonus van tien punten als de machine wordt gebruikt voor woningbouw. Voorwaarde is wel dat de adviescommissie aan een dergelijk project 70 punten of meer heeft toegekend.
De projectsoorten ‘cofinanciering’, innovatieclusters en haalbaarheidsstudies blijven eveneens bestaan. Haalbaarheidsstudies mogen vanaf dit jaar ook betrekking hebbenop emissiearme vliegtuigen (om mede invulling te geven aan het Ontwerpakkoord Duurzame Luchtvaart).
Om de DKTI-regeling in overeenstemming te brengen met het Bestuursakkoord Zero Emissie Bus (BAZEB) is steun aan projecten met betrekking tot bussen vanaf 2021 enkel nog mogelijk voor voertuigen met een OV-toepassing en worden busprojecten betreffende het rijden op biobrandstoffen niet langer ondersteund.
DKTI-steun aan projecten met betrekking tot twee- en driewielers (categorie L1 of L2) is vanaf 2021 enkel nog mogelijk voor voertuigen met een toepassing in het goederenvervoer. Dit om nauwer aan te sluiten bij de afspraken die zijn gemaakt in het klimaatakkoord ten aanzien van de verdere verduurzaming in logistiek.
Aanvragen kunnen van 23 maart 2021 tot en met 6 april 2021, 17.00 uur worden ingediend bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). De subsidieplafonds voor 2021 bedragen:
- Project cofinanciering: € 8 miljoen;
- Project innovatiecluster: € 450.000;
- Project experimentele ontwikkeling - emissiearme mobiele machines voor gebruik op luchthaventerreinen: € 250.000;
- Project experimentele ontwikkeling en Project proeftuin:
- vervoermiddelen met de voertuigkwalificaties N1, N2 of N3: € 7 miljoen;
- vervoermiddelen met de voertuigkwalificaties M2 of M3: € 2 miljoen;
- vervoermiddelen met de voertuigkwalificaties L1 of L2: € 400.000;
- zero-emissie mobiele machines: € 5 miljoen;
- emissiearme vaartuigen: € 1,8 miljoen.
- Project haalbaarheidsstudie:
- projecten gericht op de ontwikkeling van emissiearme vervoermiddelen: € 400.000;
- projecten gericht op de ontwikkeling van emissiearme vliegtuigen: € 320.000.
- Project learning by using: € 11 miljoen.
Contactgegevens
InnoFunding B.V.
Nieuwe Gracht 7
2011 NB Haarlem
Mail: info@innofunding.nl