Nieuws
4
Leerlingen vooruit door subsidie voor basisvaardigheden
In de nu verstuurde vijfde voortgangsbrief meldt Paul dat veel scholen de weg omhoog hebben gevonden als het gaat om de leerprestaties van leerlingen op de basisvaardigheden. Zowel scholen in het basisonderwijs als in het voortgezet onderwijs hebben subsidie gekregen om de basisvaardigheden te verbeteren. Het merendeel hiervan ervaart een merkbare vooruitgang in de prestaties van hun leerlingen. Dat geldt vooral voor scholen in het primair onderwijs.
Subsidie voor ruim 60% van de scholen
Bijna twee jaar geleden is de eerste grote groep scholen van start gegaan met de subsidie verbetering basisvaardigheden. Op deze 650 scholen is de subsidieperiode inmiddels afgelopen. Een zeer groot deel van deze scholen is positief over het effect van hun extra inzet op de basisvaardigheden op de leerprestaties van hun leerlingen. Er vindt op deze scholen echt een trendbreuk in de aanpak plaats. Dat biedt hoop dat ook een trendbreuk in de onderwijsprestaties in het verschiet ligt, zo schrijft de staatssecretaris.
Inmiddels zijn er drie jaarlijkse tranches van de subsidie verbetering basisvaardigheden geweest, waarvan de derde dit schooljaar begonnen is. In totaal heeft daarmee ruim 60% van de scholen inmiddels deze subsidie gekregen.
Doorgevoerde verbeteringen
Implementatieonderzoek toont wel aan dat er in de vormgeving van de subsidieregeling nog winst te behalen valt. Zo zijn niet alle scholen erin geslaagd om al het geld in de subsidieperiode te benutten, met name in het voortgezet onderwijs. Dit is deels te wijten aan het feit dat het subsidiebedrag per leerling in de eerste subsidietranche hoger lag in het voortgezet onderwijs.
De volgende subsidietranches is hier rekening mee gehouden door de bedragen per leerling gelijk te trekken voor het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs en de subsidieperiode te verlengen.
Nieuwe subsidietranche
In 2025 zal er – zoals eerder ook al aangekondigd – nog een subsidietranche volgen, zodat nog meer scholen aan de slag kunnen met het verbeteren van de basisvaardigheden. De vorm van de subsidieregeling blijft hetzelfde. Zo zal de looptijd weer twee jaar zijn en komen prioriteitsscholen (scholen met een oordeel 'zeer zwak' of 'onvoldoende' van de inspectie) in aanmerking voor een aparte regeling.
Wel wordt op dit moment nog afgewogen in hoeverre het wenselijk is om scholen die eerder een afwijzing kregen voorrang te geven in de nieuwe subsidietranche, zo schrijft Paul.
Meer informatie
Kijk voor meer informatie op: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2024/12/04/scholen-melden-eerste-signalen-van-vooruitgang-in-leerprestaties-op-basisvaardigheden en https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2024Z20154&did=2024D47664
Contactgegevens
InnoFunding B.V.
Nieuwe Gracht 7
2011 NB Haarlem
Mail: info@innofunding.nl