Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord

Nieuws

nov
4

Nieuwe deadlines en wijzigingen in oproepen Media programma van Creative Europe

De Europese Commissie heeft een aantal nieuwe deadlines aangekondigd binnen het subprogramma Media van Creative Europe. Daarnaast is bekendgemaakt, wanneer van deze oproepen resultaten worden verwacht. In bepaalde oproepen zijn, ten opzichte van eerdere aankondigingen, tenslotte nog wijzigingen aangebracht. Het betreft:

Steun voor Ontwikkeling - Individuele Projecten: de oproep wordt verwacht in november 2014. De deadlines zijn in januari en april 2015. De resultaten zijn in mei en september 2015 bekend. Aan deze oproep worden de volgende wijzigingen aangebracht:

de term 'track record" wordt duidelijker en beter uitgewerkt, 
verduidelijking van 'Digitale platforms', 
de call 'Individuele projecten en Slate Funding' wordt opgesplitst in twee afzonderlijke calls;


Steun voor Slate Funding: de oproep wordt verwacht in november 2014. De deadline is in februari 2015, de resultaten worden in juni 2015 verwacht. Indien een Slate gehonoreerd is in 2014, is het niet meer toegestaan een aanvraag voor deze oproep in 2015 in te dienen;
Steun voor Televisieproductie: de oproep wordt half november 2014 verwacht. Er zijn deadlines op 13 januari en 28 mei 2015. De resultaten worden respectievelijk in april en september 2015 bekendgemaakt. Voor deze oproep is in totaal € 11,8 miljoen beschikbaar. Aan deze oproep worden de volgende wijzigingen aangebracht:

geen drempel meer voor het bedrag dat de eerste drie omroepen moeten bijdragen,
men mag maximaal twee keer een aanvraag indienen met hetzelfde project,
een verklaring van de hoofdproducent als het een 50/50% coproductie betreft.
De toekenningscriteria zijn niet gewijzigd. Wel is het E-form is versimpeld en bedraagt de eerste voorfinanciering voortaan 50%;


Steun voor Markttoegang: de oproep wordt verwacht in november 2014. Er zijn deadlines in januari en mei 2015. De resultaten volgen in april en september van dat jaar;
Steun voor Automatische Distributie: de oproep wordt verwacht in december 2014, de deadline is in april 2015. De resultaten worden in december 2015 gepresenteerd;
Steun voor Sales Agents: de oproep wordt verwacht in december 2014, de deadline is in juni 2015. Resultaten worden verwacht in januari 2016;
Steun voor Coproductie Fondsen: de oproep wordt verwacht in december 2014, de deadline is in maart 2015. De resultaten zijn bekend in juli 2015;
Steun voor Video Games: de oproep wordt verwacht in januari 2015, de deadline is in maart 2015. Resultaten worden in juli 2015 gepubliceerd;
Steun voor Audience Development: de oproep wordt verwacht in januari 2015, de deadline is in maart 2015. Resultaten worden in juli 2015 gepubliceerd. Aan de oproep worden de volgende wijzigingen aangebracht:

de criteria voor Audience Development initiatieven (actie 2) worden versoepeld:

minder focus op events en screenings, 
meer focus op innovatieve aspecten en impact op het publiek;


bij de projecten moeten ten minste drie partners betrokken zijn uit de audiovisuele sector, afkomstig uit drie verschillende landen die deelnemen aan het MEDIA subprogramma;
het project moet tevens geschikt zijn voor publiek in ten minste drie landen die deelnemen aan het MEDIA subprogramma. Verder moet het project de focus leggen op Europese film;
de volgende projecten worden uitgesloten:

marketing- en promotionele activiteiten van één afzonderlijke film, 
filmdistributie-activiteiten en festivals die binnen andere regelingen vallen van het Creative Europe/MEDIA programma;




Steun voor Online Distribution: de oproep wordt verwacht in maart 2015. De deadline zal in juni 2015 zijn, waarna de resultaten in oktober 2015 volgen.

Terug naar overzicht